Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Styrket kollektiv trafik er en nødvendighed

»Vi kan få mindst dobbelt så meget kollektiv trafik, hvis der IKKE etableres letbanens 2. etape,« lyder det fra Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Artiklens øverste billede
Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø. Pressefoto


Hvis byrådet følger borgmesterens budgetindstilling og ikke sikrer, at der som minimum skabes balance i økonomien, vil det medfører nedlæggelse af busruter om to år. Borgmesteren lægger op til at udsætte beslutningen og vil alene tilføre 2/3 af behovet. Jeg har for længst gjort opmærksom på de alvorlige ubalancer, der er i den kollektive trafiks økonomi. I budgetudspillet gør borgmesteren også opmærksom på disse udfordringer og dermed er de kendt og bekræftet. Et beløb på mindst 45 millioner kroner ekstra er nødvendige for at opretholde det nuværende serviceniveau, altså de buslinjer og afgange, vi kender i dag.

Jeg mener, at vi skal sikre os, at den kollektive trafik bliver attraktiv, og det gør vi kun ved at investere massivt i moderne kollektive trafikformer. Flere ruter, hyppigere afgange, flere busser på samme tidspunkter i morgen- og aftentrafikken samt et væsentligt højere serviceniveau for vores oplandsbyer. Ikke mere Letbane, den er for dyr, ufleksibel og medfører besparelser på de gule busser.

Vi kan få mindst dobbelt så meget kollektiv trafik, hvis der IKKE etableres letbanens 2. etape. Letbane til Aarhus V vil medføre, at træerne på Viborgvej skal fældes, trafikafviklingen bliver langsommere, fordi letbane tog skal svinge 90 grader meget langsomt. For samme midler, ville vi kunne etablere BRT (Bus Rabbit Trafiksystem – store brede elbusser) busser til Harlev via Silkeborgvej og til Sabro via Viborgvej.

Vi skal sikre os, at vi får mest muligt kollektiv trafik for pengene, det gør vi ikke med mere letbane, vi gør det heller ikke med besparelser på den kollektive trafik.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen