Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Cykelforbindelser til og fra oplandsbyerne skal styrkes

Lokalsamfund skal ikke kæmpe sig til cykelstier. Det må og skal byrådet prioritere og levere på, skriver rådmand.

Artiklens øverste billede
Rådmand ønsker at afsætte en pulje til cykelstiprojekterne, hvor der for hvert år udvælges, hvilke projekter der skal igangsættes.

Cyklen skal være en attraktiv mulighed for så mange borgere som muligt. Cykelhandlingsplanen beskriver et sammenhængende cykel-rutenet, hvor oplandsbyer bindes sammen med hovedrute-nettet, og hvor veje udbygges med cykelstier eller anden cykelfacilitet.

Indsatsen skal forbedre fremkommeligheden, sikkerheden og trygheden for cyklister i hele kommunen, om man cykler i oplandet mellem to mindre byer eller på en befærdet gade i midtbyen.

I forbindelse med udmøntning af cykelhandlingsplanen er der afsat penge til udbygning af stinettet, med cykelsti projekter i midtbyen såvel som i oplandet. Ligeledes er afsat en ”pulje til cykelfaciliteter/trafiksanering – oplandsbyer”. Heri bliver udarbejdet en prioriteringsmodel, der analyserer og vurderer på forslåede projekter og ønsker fra fællesråd og borgere.

Denne model vil ligge til grund for de anlæg, der vil blive administrativt forslået udført. Et eksempel på en sådan mulig cykelsti kunne være en sti fra rundkørslen ved Ajstrup Gl. Skole og videre ned til Ajstrup Strand.

Uambitiøst plan

Jeg ønsker, at der afsættes en pulje til cykelstiprojekterne, hvor der for hvert år udvælges, hvilke projekter der skal igangsættes. Dette sker på baggrund af en prioritering og det økonomiske omfang. I forbindelse med kommende cykelpuljer fra staten vil det, i det omfang det er muligt, blive søgt medfinansiering til cykelstiprojekterne.

Der er i dag registreret mellem 60 og 100 forslag og ønsker til nye cykelstier. Forlag i Cykelhandlingsplanen beskriver projekter for mere end 130 millioner kroner.

Med budgetforlig 2021 er der afsat midler til cykelstier og cykelhandlingsplanen. Oplandsforbindelser – 3 millioner kroner i både 2022 og 2023. Cykelhandlingsplan øvrigt – 6 millioner kroner i 2022 og 7 millioner kroner i 2023 - det rækker til næsten ingen ting og er uambitiøs.

Vores lokalsamfund skal ikke kæmpe sig til cykelstier der er behov for, det må og skal Byrådet prioritere og levere på. Borgerne i Solbjerg er lykkedes med et dygtigt engagement at komme i mål med hele to vigtige cykel forbindelser som jeg har støttet.

Thea og Theo har siden 2007 trøstet flere hundredetusinde børn. Foto: Trygfonden

Venstre mener at der i de ikke udmøntede midler fra 2024-2033, bør der afsætter 200 millioner kroner til cykling og gang, det vil give de nødvendige midler til flere cykelstier som der reelt og berettiget er brug for.

Der er stor forskellighed i stierne, både i forhold til behov, omfang og ikke mindst økonomi. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at der afsættes en årlig pulje, der sikrer, at stinettet løbende kan udbygges.

Venstre foreslår, at der afsættes en årlig pulje på 10 millioner kroner til et sammenhængende cykelrute-net med fokus på at forbinde oplands-byer med cykelsti-nettet i Aarhus.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen