Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Tillykke med din sidste hæmoride

Vi fortæller vidt og bredt om vores egen sundhed, men er der alligevel en grænse? Her er ugens op- og nedture i Aarhus.

Artiklens øverste billede

OPTUR

Stik den
I disse vaccinationstider er der tilsyneladende ingen grænser for, hvad vi deler af sundhedshistorier og ønsker hinanden tillykke med. »Jeg har fået første stik,« bliver automatisk mødt med et »tillykke«. Det er jo herligt, at vi på den måde ønsker hinanden det bedste. Men gad vide, om åbenheden om - og andres deltagelse i - egen sundhed breder sig til andre forhold af sygdomsmæssig karakter? Det er nok tvivlsomt, at det vil ske, men det ville være befriende og tabunedbrydende, hvis vi turde gennemføre samtaler som: »Min syfilis smitter ikke mere.« »Tillykke!«. »Jeg er langt om længe kommet af med mine hæmorider.« »Tillykke!« »Lægerne mener, at der omsider er ved at være styr på min depression.« »Tillykke!«

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Lokalavisen Aarhus’ nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Aarhus på listen og tryk tilmeld.
d

NEDTUR

Fest på Richterskalaen
Der er skruet godt og grundigt op for debatten om unges festkultur og ikke mindst de soundbokse, som åbenbart er en uundværlig del af samværet. Løvet ryster i Botanisk Have og byens andre grønne pladser. Bassen brummer og sætter lydbølger og sind i bevægelse. Man kan ikke fortænke de unge i, at enhver sommeraften og hver eneste grønne plet i byen bliver udnyttet til at indhente det ungdomsliv, der under coronanedlukningen har været sat på standby. De unge, der også har betalt en høj pris for nedlukningen af Danmark, fortjener i den grad festen og samværet og når natklubberne stadig er tvangsnedlukket, rykker festen naturligt nok ud i det fri. Men om det absolut behøver at inkludere dunkende rytmer så højt, at det kan overdøve jordens undergang kan diskuteres. Lyden fra en soundboks kan nå op på 126 dB, eller hvad der svarer til lydniveauet helt oppe ved scenen under en rockkoncert. Med andre ord har den teknologiske udvikling igen overhalet lovgivningen og vores evner til at håndtere den. Kommunen har nu indført forbud mod høj musik i Skanseparken og Botanisk Have. Det kan være det, der skal til, før alle aarhusianere - både de unge, børnefamilierne og alle de andre, der udgør byen, kan få en herlig sommer i en herlig by. God fest.

Nye toner fra S
Var det noget så sjældent som et klart socialdemokratisk standpunkt, byrådsmedlem Steen Bording Andersen kom til at lufte om det planlagte og omstridte højhus ved Mindet? I sidste uge sagde socialdemokraten først til JP Aarhus, at partiet ønskede højden nedbragt til omkring 110 meter mod bygherrens ønske om 150 meter, ligesom p-huset blev udpeget til at være et problem. Kort tid efter lød der andre kontra-toner fra partiledelsen; nu ville man afvente den politiske proces, før man - i hvert fald officielt - tog stilling til sagen. Med andre ord; Socialdemokratiet som vi kender det, når især potentielle problemsager med stor opmærksomhed kræver handling - og holdning.

Læs også

Del artiklen