Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: »God oplevelse at invitere indenfor på Mindet 6« 

Olav de Linde er forundret over, at hårde kritikere ikke mødte frem og fik svar på deres spørgsmål til folkemøder og byvandringer angående højhus-projektet på Mindet.

Artiklens øverste billede
Olav De Linde inviterede for nylig interesserede borgere til en række folkemøder om planen om et højhus på 150 meter på Mindet 6. Foto: Marie Ravn

Det var en rigtig god oplevelse for mig og kollegerne at mødes - ansigt til ansigt - med de cirka 130, der gerne ville vide mere om Mindet 6 på Sydhavnen.

Hvad skal Aarhus med et højhus på Sydhavnen? Hvorfor skal det være så højt? Og gavner det livet i byen? De spørgsmål og mange andre fik deltagerne svar på, da de mødte op til folkemøder eller byvandringer om Mindet 6, som vi havde inviteret til op til pinse.

Målet var ikke at ’omvende’ kritikerne. Målet var at lade folk stille spørgsmål og høre om planerne for Mindet 6 - og selv opleve projektet, når de stod i det gamle kornlager på havnen, som skal sammenbygges med et nyt tårn. En ting er at sidde derhjemme foran tasterne og gå til stålet i forhold til at vurdere et kommende byggeri. Det er bare noget helt andet at stå i en imponerende industribygning fra 1926, som skal være ’foden’ i højhuset, og fornemme byens nye rum og pladser på en rundtur, se belægningsstenene fra psykiatrisk hospital og de gamle jernbaneskinner, som skal genbruges. Flere af deltagerne kom hen og sagde, at de havde fået ny viden - en positiv aha-oplevelse.

Jeg var blot forundret over, at flere af de hårde kritikere ikke mødte frem og fik svar på deres spørgsmål frem for blot at fortsætte kritikken fra tasterne eller i medierne. Jeg holder meget af den direkte kommunikation, så jeg tager gerne mod besøg. Intet slår samtalen mellem mennesker

Olav de Linde, Ejendomsselskabet Olav de Linde

Var al kritik forstummet? Nej, selvfølgelig ikke. Og heldigvis da for det, men debatten var konstruktiv og præget af nysgerrighed. Derfor fik begge parter noget med hjem.

En del af deltagerne var blandt andet ikke klar over de andre højhuse, der kommer på Sydhavnen, eller at området på Sydhavnen netop er den del af det område, der er udpeget til højhusområde i Aarhus – en højhuspolitik, som senest er opdateret efter offentlig fremlæggelse i 2017 og vedtaget i byrådet i starten af 2018.

I forbindelse med Mindet 6 er der foretaget alle de visuelle studier af skyline, der står i højhuspolitikken, og faktisk også flere.

Deltagerne hørte også om tankerne bag arkitekturen og fik en fornemmelse af det kæmpe dokumentationsarbejde, der ligger bag med hensyn til miljø, genbrug af bygninger og materialer, og der er naturligvis arbejdet med alle de forhold, der kræves analyseret i et sådant projekt. Mindet 6 vil blive bygget så bæredygtigt som muligt, og det bliver selvfølgelig fulgt helt i mål.

Og hvad tog vi med hjem? Et klart billede af, at det er vigtigt at invitere inden for, så alle - der har lyst - selv kan se, høre og spørge om alt mellem himmel og jord. Især når der er tale om en markant bygning som Mindet 6. Plus vi fik masser af viden om, hvad mange ønsker sig af området. Både de nære byrum til byliv, som vi vil skabe, men også med hensyn hvordan stedet forbinder til midtbyen, vandet og en sti til naturen.

Jeg var blot forundret over, at flere af de hårde kritikere ikke mødte frem og fik svar på deres spørgsmål frem for blot at fortsætte kritikken fra tasterne eller i medierne. Jeg holder meget af den direkte kommunikation, så jeg tager gerne mod besøg. Intet slår samtalen mellem mennesker.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen