Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Viby skal være en grøn og sammenhængende bydel

»Med helhedsplanen sætter vi retningen for den fremtidige byudvikling i Viby.«

Artiklens øverste billede
Skanderborgvej skal transformeres, mener byrådet. Arkivfoto: Cathrine Kjærø Ulf Ertmann

Snart vedtager byrådet ’Bedre By i Viby – Strategisk helhedsplan for byudvikling langs Skanderborgvej’. En helhedsplan, som byrådet havde flotte rosende ord til, da vi behandlede den til offentlig fremlæggelse.

Med helhedsplanen sætter vi retningen for den fremtidige byudvikling i Viby. Vi ønsker at skabe en grøn og sammenhængende bydel, hvor der er taget højde for både klimasikring, store infrastrukturprojekter og ny bebyggelse. En tryggere bydel med varierende boligtyper, en blandet beboersammensætning og et styrket service- og handelsliv, hvor nye mødesteder giver rum til, at mennesker kan mødes.

Konkret foreslås Viby Torv omdannet fra flere usammenhængende parkeringsarealer til en reel torvedannelse, så det bliver et nyt, centralt mødested for hele Viby med torveaktiviteter, kultur- og børneliv beliggende mellem Viby Skole og Viby Kirke.

Planen lægger også op til at styrke den kollektive trafik, der skal sikre plads til en højklasset kollektiv transportform på Skanderborgvej og Ringvejen.

Vores ønske er, at biltrafikken desuden skal gives en alternativ rute udenom Viby C ved at etablere motorvejsramper fra Ravnsbjergvej til Aarhus Syd Motorvejen.

Vores ønske er, at biltrafikken desuden skal gives en alternativ rute udenom Viby C

Bünymin Simsek (V) og Ango Winther (C)

Med disse to infrastrukturprojekter etableret vil det være muligt at omdanne den inderste del af Skanderborgvej til en strækning med en tryggere og mere gademæssig karakter, hvor der ligesom på resten af Skanderborgvej skal plantes vejtræer, så den historiske allé-beplantning langs vejen genskabes.

Et væsentligt emne i høringen har været højde på ny bebyggelse på visse strækninger langs Skanderborgvej. Det har vi lyttet til. Vi har derfor reduceret højden på visse dele af strækningen, så der eksempelvis i Kongsvang er blevet reduceret fra en mulig bygningshøjde i varierende højder mellem tre og seks etager til at der nu maksimalt må bygges i tre etager plus sadeltag

Der er i den offentlige fremlæggelse også indkommet ønsker til at omdanne Viby Bibliotek til et medborgerhus. Det er en god idé, men også en ret smal anvendelsesmulighed at stille specifikt krav om i helhedsplanen, da biblioteket ved en omdannelse formentlig kan anvendes til andre fællesskabende og bylivsskabende formål ligeså.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen