Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Minister svarer på kritik fra Simsek: »Intet kunne være mere forkert«

Artiklens øverste billede
Benny Engelbrecht. Foto: Claus Bech

Der skal ikke være vanvidskørsel i Sabro.

I Østjylland – eller noget andet sted i Danmark. Tydeligere kan jeg vist ikke sige det. Vanvidskørsel er en ulovlig handling, som bringer andre menneskers liv i fare, og som skaber et utrygt og usikkert trafikbillede for alle. Det er simpelthen forrykt, at det stadig sker på daglig basis over hele landet.

Vi vil som regering ikke finde os i, at der hersker sådan en type adfærd og trafik i Danmark. Det er derfor, vi har fået vedtaget, at bilisten ryger i fængsel, når der er kørt vanvidskørsel – og så har vi givet politiet mulighed for at beslaglægge køretøjerne i det sekund, de er blevet brugt til vanvidskørsel.

For vanvidskørsel skal stoppes, og det er derfor nødvendigt, vi tager alle relevante midler og metoder i brug. Jeg synes derfor, det er ærgerligt, at Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, her i avisen lader læserne forstå, at de har en minister, som er ligeglad med dem – og som ikke tager deres sikkerhed og trafikken i Aarhus alvorlig. Intet kunne være mere forkert.

Jeg er udmærket klar over udfordringerne med trafikken og trafiksikkerheden i og omkring Aarhus – og ved Rute 26, som rådmanden nævner i sit indlæg. Rute 26 er af samme årsag en del af vores udspil til fremtidens infrastruktur, som vi forhandler med Folketingets partier om i den her tid – og vi foreslår netop en sydlig linjeføring, fordi det vil kunne aflaste trafikken mellem Viborgvej og Sabrovej, som Bünyamin Simsek fremhæver som værende særlig udfordret.

Rådmanden foreslår selv, at lysregulering ved Sabrovej kan løse problemerne, men det er ikke Vejdirektoratets vurdering – og selvom jeg forstår og deler rådmandens frustrationer over den høje fart og den grimme tendens til vanvidskørsel i området, så lytter jeg til Vejdirektoratets vurdering; for det er den faglige myndighed og ekspertise på området.Vi skal vanvidskørsel til livs.

Både i Sabro og i resten af landet, og det sker som altid bedst gennem vores myndigheders arbejde og med en konstruktiv dialog mellem stat og kommune – og ikke i avisspalterne.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen