Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vildskov uden køer - tak!

Artiklens øverste billede

Som så mange andre aarhusianere finder jeg dagligt en glæde ved at benytte et af byens grønne åndehuller. Efter en lang arbejdsdag findes der næsten ikke noget bedre end at hoppe i et par udslidte kondisko og traske ud i Moesgaard Skov med hunden i strakt line. Vi møder en del på vores vej; glade mennesker i alle aldre, der i vandrestøvler, på mountainbike eller til hest nyder en tiltrængt pause i vores bynære skov.

Nu er der risiko for, at friluftsliv i Moesgaard Skov begrænses, når kommunen planlægger at gøre skoven mere vild og frodig. Som ny byrådskandidat for Socialdemokratiet støtter jeg op om, at vi får en mere insektrig skov, hvor træer i høj grad får lov at ligge som de falder. Men når dele af byrådet ønsker en indhegning af skoven til græssende køer og heste fremfor borgernes friluftsliv, står jeg af.

For det første er det min opfattelse, at aarhusianerne i den grad har brug for en kommune der understøtter - og ikke begrænser - borgernes mulighed for at være aktive. Coronakrisen har medført, at færre børn og unge får den motion de har brug for. En undersøgelse fra Syddansk Universitet viser, at op mod 9 ud af 10 børn bevæger sig for lidt. Vi har brug for at knække denne stærkt bekymrende statistik. Dette kræver et byrum der opfordrer til bevægelse og leg, samt bynære, grønne områder med mulighed for løb, cykling, naturlegepladser og shelters.

Samtidig vokser presset på de grønne områder i vores kommune på grund af befolkningstilvæksten. Med cirka 4.000-5.000 nye tilflyttere hvert år, må vi værne om de rekreative områder, som vi allerede har i kommunen, og etablere flere steder med ny skov som for eksempel den mellem Beder og Malling.

For det andet, er jeg bekymret for de græssende kreaturers dyrevelfærd, hvis de skal gå i den rimelig tætbefærdede Moesgaard Skov. Med over 3 millioner årlige besøgende i skovene i Aarhus Kommune, hvoraf en del er på mountainbike eller med hunde, kan jeg ikke se, hvordan dyrene kan trives. Det kan i det hele taget diskuteres, hvorvidt vi som samfund formår at passe ordentligt på vores fritgående heste og køer, hvilket sagerne fra Syddjurs vidner om. Aktuelt efterforsker politiet endnu en sag om muligt vanrøgt af de dyr, der leverer naturpleje i Mols Bjerge.

For det tredje mener jeg, at vi fint kan undvære indhegnede kreaturer i vores bynære skov og alligevel sagtens kan få en mere naturrig kommune. Det er ikke et enten eller! I Aarhus skal vi etablere endnu flere grønne områder i hele kommunen, vi skal gentænke landbruget, fremme økologien i vores kommunale indkøbsstrategier og så vidt muligt lade vilde blomster stå, og lade gamle træer ligge som de falder ude i skovene, således at der kommer et mere rigt insektliv. Men vi må absolut ikke begrænse friluftslivet. Byens særlige charme ligger i borgernes mulighed for et aktivt liv i de bynære skove, enge og på den smukke Aarhus Bugt.

Det kommende kommunalvalg kan blive afgørende for, hvordan vildskovsprojektet i Moesgaard Skov kommer til at blive udformet. Jeg vil kæmpe for øget biodiversitet i vores kommune, bedre dyrevelfærd og et styrket friluftsliv for borgere i alle aldre.

Læs også

Del artiklen