Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Aarhus har behov for moderne kollektiv trafik

Venstre i Aarhus ønsker, at der bliver investeret flere penge i den kollektive trafik

Artiklens øverste billede
Venstre i Aarhus ønsker BRT-busser fremfor mere letbane

Vi glæder os over, at regeringen også vil afhjælpe trængslen på E45 omkring Aarhus, for i dag er strækningen en flaskehals for både erhvervslivet og private bilister. Vi glæder os også over, at man er parat til at afsætte penge til støjværn, så man mindsker generne for naboerne. Vi synes dog ikke, at regeringen er ambitiøs nok, når den kun ønsker at prioritere en udvidelse fra Aarhus S til Aarhus N. Hvis ikke man udvider E45 helt til Randers, så flytter man blot problemet fra en strækning til en anden. Vi vil derfor opfordre regeringen til at udvide E45 på hele strækningen.

Det er samtidig en rigtig god nyhed for både Aarhus og Danmark, at regeringen nu er parat til at afsætte penge, så det endelig bliver muligt at realisere Marselistunnelen. Det er vigtigt, at anlægget af tunnelen ikke kommer til at påvirke vores muligheder for at bygge f.eks. daginstitutioner, plejehjem og idrætsanlæg. Tunnelen er afgørende for at fremtidssikre væksten for landets største containerhavn og for hele det østlige Jylland, og samtidig vil den være en gevinst for afviklingen af trafikken ikke blot til og fra havnen men for hele byen.

Endelig har vi brug for investeringer i den kollektive trafik, ikke til mere dyr og ufleksibel Letbane, men til BRT busser (Store moderne el busser på gummihjul). I Venstre vil vi have mest muligt kollektiv trafik og vil have regeringen til at investere i denne i Aarhus, således at vækstregion Østjylland styrkes med bedre, moderne kollektiv trafik. I Venstre har vi en grøn ambition om en stærkere og mere ambitiøs kollektiv trafik, som er mere finmasket, med hyppigere afgange og med flere ruter til alle vores oplandsbyer.

Der er rigtig gode takter i regeringens infrastrukturudspil, set med Aarhus-briller. Men hvis vi skal nå i mål med vores ambition om en styrket og moderniseret kollektiv trafik i Aarhus, så forudsætter det hjælp fra staten. Derfor vil vi opfordre regeringen til at sætte handling bag de fine intentioner om at fremtidssikre infrastrukturen. Vi håber at regeringen kan se det store grønne potentiale i Aarhus, som vi ser i Venstre. Vi vil nu bede Venstres transportordfører om hjælp til at bære denne opfordring ind på forhandlingsbordet. Aarhus har behov for moderne kollektiv trafik.

Læs også

Del artiklen