Dyrere benzin - betaler det sig?

Flere benzinselskaber tilbyder såkaldt oktan 100-benzin. Men giver det mening at tanke dyrere benzin? Ja, i mange, men dog ikke alle, tilfælde

Artiklens øverste billede
Normalt forbinder man den dyrere oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. En række 'normale' biler kan også have fordel af den dyrere benzin, vurderer en fagmand.

BENZIN En ny type benzin spreder sig på tankstationerne. Først sendte olieselskabet OK en 100 oktan-benzin ud på stationer i København og omegn. Nu er det så Shell, der skruer V-Power benzinen et nøk op til 100 oktan i hele landet.

Normalt forbinder man oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. Men skal almindelige bilister interessere sig for højoktanbenzin?

Vi har spurgt brændstofekspert Per Ollikainen, hvad oktantallet i virkeligheden dækker over. Som produktchef i energiselskabet DCC Energi, der driver Shell-stationerne, og har over 25 års erfaring med brændstoffer.

”Bilproducenterne skal leve op til stadigt strengere krav til bilernes udledning og brændstoføkonomi. Derfor er også familiebiler ofte udstyret med kompakte og højtydende motorer. Ofte med turbo for at give flere kræfter og mere bundtræk. Det betyder, at selv almindelige biler faktisk får en gevinst ved at skifte 95 oktan ud med højoktan,” siger Per Ollikainen.

”På bagsiden af benzindækslet kan du normalt se benzinanbefalingen til din bil, ofte anført med et 'minimum' foran. Det viser, at anbefalingen er det laveste oktantal bilen kan køre på. Som regel minimum 95 oktan. Du kan altså trygt tanke benzin med et højere oktantal.”

”Men selv om uvildige tests viser en klar kobling mellem oktantal, ydelse og tændingsbanken, ved vi også, at det ikke er alle biler, der opnår samme effekt med højoktan. Der vil være bilister, som nok ikke kan mærke forskel, selv om du sikkert kan måle en forskel. Men faktum er, at 100 oktan bedre modstår selvantændelse, og det er godt for optimeret ydeevne,” siger Per Ollikainen.

I 2017 foretog bladet Bilmagasinet en test af 99 oktan benzin over for 92 og 95 oktan. Her hentede testbilen fem procent flere hestekræfter og et højere moment sammenlignet med 95 oktan benzin. Også studier af forskellige oktantyper på 23 europæiske og japanske biler, som Society of Automotive Engineers i USA står bag, viser, at oktantallet påvirker acceleration og motorkraft i de fleste almindelige biler.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.