Midtjylland har haft den største stigning i elbilsalget på landsplan
2022 bød på 28.727 nye personbiler i Region Midtjylland. Heraf var 6.417 elbiler, hvilket betyder, at elbilsalget er steget med 29,6 procent.
Personbilsalget i Region Midtjylland faldt med 20,2 procent fra 2021 til 2022, hvilket var på niveau med den samlede nedgang på landsplan på 20 procent. Det lavere salg er resultatet af et bilår præget af leveringsudfordringer, fortæller Danske Bilimportører i en pressemeddelelse, der her gør status over det midtjyske bilår, hvor den mest solgte bil i regionen blev Ford Kuga, som indtog andenpladsen på landsplan.
Drivmiddelfordelingen i Region Midtjylland har ændret sig lidt i 2022. Tidligere stod elbilerne for 13,8 procent af bilsalget, mens de i 2022 har indtaget 22,3 procent af bilsalget. Andelen af plug-in hybrider er derimod faldet fra 23,2 procent i 2021 til 17,3 procent i 2022. Andelen af dieselbiler er faldet med 4 procentpoint, mens andelen af benzinbiler er steget en lille smule, fra 51,4 procent til 52,6 procent.
Elbiler
Efter stigende elbilsalg i de fleste af årets måneder, ender årets resultat på 6.417 nye biler, hvilket er en stigning på 29,6 procent i forhold til 2021, hvor antallet af nye elbiler var 4.952. Det betyder, at Region Midtjylland blev den region med den største stigning i elbilsalget. December blev måneden med flest elbiler, hele 1.152, mens den største procentvise stigning var i februar med over 550 procent.
Flere bilmodeller kæmpede om førstepladsen, men den mest solgte elbil i Midtjylland blev Tesla Model Y. Den blev nummer tre på landsplan.
Plug-in hybrider
Salget af plug-in hybrider i Midtjylland har, som i hele landet, været lavere i 2022 end i 2021. Med 4.977 nye plug-in hybrider i 2022 mod 8.375 i 2021, er salget faldet 40,6 procent.
Den mest solgte plug-in hybridbil i Region Midtjylland var Ford Kuga. På landsplan indtog Ford Kuga også en førsteplads.
Populær SUV
Segmentfordelingen i Region Midtjylland følger udviklingen på nationalt plan. Det største segment, SUV’erne, bliver endnu større, idet SUV-segmentet stiger med 9,7 procentpoint i forhold til året før. Denne stigning betyder et fald i de øvrige kategorier, især blandt de mindre segmenter som Mikro, Lille og Mellem, som tager den største del af faldet, hvilket også er en trend på nationalt plan.
gs