Sådan sparer du penge til brændstof

Med en literpris på benzin, der nærmer sig 15 kr., mens diesel har nået 13 kr., er det blevet dyrere at være bilejer. Med få tricks kan du gøre bilen så effektiv som muligt og spare penge.

Artiklens øverste billede
Med benzinpriser, der nærmer sig 15 kr. literen og diesel til 13 kr. literen, er der meget at hente ved at optimere bil og kørsel. Foto: Applus

Mens mange har haft blikket stift rettet mod elbiler og rækkevidde, er konventionelle biler blevet ramt af, at brændstofpriserne har taget en himmelflugt, der ser ud til at fortsætte året ud. Med en literpris på benzin, der hedder 14,69 kr. og 12,99 kr. for diesel, er priserne på et år steget med cirka en fjerdedel. Det viser udviklingen på hjemmesiden drivkraftdanmark.dk.

Man kan dog selv gøre noget for at få brændstofforbruget ned.

Paul Christensen, som er servicechef hos Applus Bilsyn, har en række gode råd, der er til at overskue i det daglige.

»Et af de mest effektive steder at spare på brændstoffet er ved at skrue ned for varmen i bilen. Skipper man varme i sæderne, ruder, sidespejle med videre og slukker for sin aircondition, så forbrænder en gennemsnitsbil omkring 10-20 pct.

mindre. For nye modeller er tallet dog mindre,« siger han.

Helt elementært er det dog at have det korrekte dæktryk. For lavt dæktryk betyder højere rullemodstand og på den måde større forbrug.

Noget tilsvarende ser man, hvis man sløjfer en tagboks eller cykelholder, som alligevel ikke er i brug - på grund af den lavere vindmodstand.

Det er også en god idé at holde øje med markedet og overveje, hvor og hvornår man køber brændstof.

Undgå eksempelvis tankstationer nær motorvejen, som ofte er blandt de dyreste. Tanker du tidligt om morgenen eller sent om aftenen, hvor det er koldt, er brændstoffet typisk en anelse mere kondenseret, og dermed får du lidt mere for pengene, lyder det fra servicechefen.

Skip gerne et gear, og lav hurtige accelerationer. En bil bruger mere energi, hvis man accelererer gennem alle gear. Væn dig til eksempelvis at skifte direkte fra andet til fjerde eller femte gear.

»Undgå hurtige accelerationer over 2.500-3.000 omdrejninger per minut. Det er med til at spare på dråberne,« siger Paul Christensen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.