Rolls-Royce Spectre bliver firmaets første elbil

Overgangen til rene elbiler bliver den vigtigste i virksomhedens historie, og der går kun to år, før Rolls-Royce er klar med sin første elbil. Fra 2030 skal alle modeller være fuldt elektriske.

Artiklens øverste billede
Den formummede bil er mere færdig, end man lige skulle tro, siger Rolls-Royce. Mærkets første elbil kommer om to år. Foto: Rolls-Royce

Det måtte jo komme. Rolls-Royce har annonceret, at man vil udfase forbrændingsmotorerne i 2030, og nok så overraskende: Man er så langt fremme med udviklingen af en helt ny elbil, at den kommer på markedet i efteråret 2023.

Den elektriske Rolls-Royce er allerede døbt Spectre, og luksusmærket har sendt de første lidt formummede billeder ud af den lave, coupélignende vogn, der snart begynder at køre rundt i afkroge af verden for at afprøve den nye teknik.

Skiftet til elbiler er det afgørende punkt i mærkets historie, der begyndte i 1904, mener den øverste CEO, Torsten Müller-Ötvös.

»Elbiler er perfekte til Rolls-Royce og passer endnu bedre end til andre mærker. Det er stilheden, raffinementet, der giver øjeblikkeligt kraftoverskud og overlegen power,« siger han.

Egen konstruktion

Der skulle være tale om en egenudviklet Rolls, og dermed forfalder briterne ikke til at bruge den elektriske platform, som ejeren, BMW, ellers har udviklet til den nye iX.

Rolls-Royce beholder således sin egen aluminiumsplatform, kendt fra Phantom og Cullinan, og som på sigt vil danne basis for fremtidige modeller, der på sigt altså alle skal være elektriske.

Ifølge Torsten Müller-Ötvös kan teknikken bruges i en hel stribe modeller og er fra starten udviklet til at kunne benyttes til en elbil med stort batteri og elmotorer og ikke kun de 12-cylindrede BMW-motorer, der bruges i dag.

Ifølge det britiske magasin Autocar er det dog sandsynligt, at man kan anvende de mere end 600 hk stærke elmotorer fra den kommende BMW iX M60, der er omtrent lige så kraftig som den kendte 6,6 liters V12 i dag.

Der skulle også være tale om en ganske færdig prototype, og det bekræfter mærkets nye designchef, danske Anders Warming, da også på sin Instagram-profil.

»Det her er ikke en prototype, det er en rigtig bil, og den skal nu testes i den virkelige verden, inden den kommer til salg,« skriver designeren, der nu skal til at sætte sit præg på fremtidens elektriske Rolls-modeller.

Dansk chefdesigner bekræfter

Anders Warming er lige tiltrådt som leder af designet hos Rolls-Royce og har således ikke været involveret i processen omkring Spectre.

Rolls-Royce overhaler konkurrenten Bentley, der først er klar i 2025, i kampen om at lancere en ny elbil, men der har faktisk været flere, dog mere spagfærdige forsøg.

Det er lidt over 10 år siden, at man viste den Phantom-baserede 102EX-model, der dog ikke kunne overbevise, når det gjaldt kraftoverskud og rækkevidde. Senere, i 2016, viste man så endnu et forsøg, nemlig den radikale 103 EX med langt mere overbevisende teknik, men med så vildt et design, at ingen forventede nogen produktion.

Navnet Spectre følger en Rolls-Royce-navngivningstradition ved at bruge et andet ord for spøgelse - efter Wraith, Phantom og Ghost. Og der er ingen forbindelse til James Bond-filmen fra 2015 af samme navn.

Mens vi har ventet længe på den første elektriske Rolls-Royce, er virksomheden ivrig efter at påpege, at den kunne være kommet langt før. Før grundlæggelsen lavede den ene af stifterne, Charles Rolls, en elbil kaldet Columbia og rapporteres at have sagt: »Elbilen er helt lydløs og ren. Der er ingen lugt eller vibrationer, og den er meget nyttig, når man kan lade den.« Det er bedre sent end aldrig.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen