Høj japansk SUV med opgradering på de indre linjer

Mazda CX-5 får et facelift, hvor der især er sket forbedringer med køredynamik, støjdæmpning og sikkerhedsudstyr.

Artiklens øverste billede
CX-5 er Mazda mest solgte model i Europa. Herhjemme er det dog den mindre CX-30, som sælger marginalt flere, mens hatchbacken Mazda 3 ligger lige under. Foto: Mazda

En tradition for facelift, der mest foregår på de indre linjer, frem for de store svung. Sådan har billedet været hos Mazda de senere år, og det gælder også for CX-5 fra 2017, som nu får en opgradering.

Mest mærkbart er en række justeringer af karrosseri, undervogn og sæder, som skal gøre køredynamikken bedre, mens støjniveauet ved kørsel på dårlige veje også får et nøk ned.

Samtidig ændres modelprogrammet til helt nye betegnelser, mens der også kommer nyt sikkerhedsudstyr og en mere praktisk indretning af bagagerummet. Faceliftet kan på de ydre linjer spottes på en helt efter bogen opgradering med en let ændret front samt baglygter.

Motorprogrammet omfatter i dag to benzinmotorer på henholdsvis 2,0 liter med 165 hk og 2,5 liter med 194 hk samt en 2,2 liters diesel på 184 hk, og det forbliver uændret. Mazda kommer dog med en plug-in-hybrid på en helt ny platform til næste år.

En nyhed i CX-5 er også Mazdas Intelligent Drive Select (Mi-Drive), som lader føreren vælge mellem forskellige køreprogrammer tilpasset forskellige forhold.

Nogle modelvarianter med firehjulstræk får også en off-road-funktion, som giver bedre køreegenskaber på dårlige og/eller glatte veje. På visse markeder får alle CX-modeller nu firehjulstræk for at gøre det mere ”Upmarket”, men det sker ikke på vore breddegrader, fortæller den danske importør.

På sikkerhedsfronten får modellerne nu også kø-assistent, mens de adaptive forlygter er forbedret, så de giver en bedre fordeling af lyset. De første opgraderede Mazda CX-5 modeller kommer til Danmark i starten af 2022. Priserne kendes endnu ikke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen