Bilbutikkerne rykker ind i storbyerne

VW, Polestar, Lexus, MG og Hyundai har nu åbnet små showrooms centralt i storbyerne, hvor der er fokus på biler med strøm.

Artiklens øverste billede
Volkswagens City Studio på Rådhuspladsen har kun elbiler og er en del af byens liv. Foto: VW

Tesla var første herhjemme, da mærket for en halv snes år siden åbnede et bynært showroom på Bredgade midt i København.

Det skete med forbillede i de store bilbutikker fra verdens metropoler. Med de mange nye elbiler skyller nu en ny bølge bynære bilbutikker og showrooms ind over landet.

Ved årsskiftet åbnede Volkswagen et såkaldt VW City Studio på Rådhuspladsen i København med udstilling af de elektriske e-Up, ID3. og ID.4, senere fulgte Polestar på Gammel Mønt i København, mens Toyotas luksusbrand, Lexus har en såkaldt brandstore hos importøren i Søborg.

Hyundai har åbnet et showroom i Axel Towers i København samt ved havnefronten ved Aarhus Ø, mens MG har slået dørene op til et såkaldt MG Studio i centret, Shoppen i Aalborg.

Alle steder er der tale om rene elbiler eller en kombination elbiler eller plug-in hybrider.

I Hyundais nye showroom er en bred vifte, der også omfatter den helt nye Ioniq 5 og brinbilen Nexo. Det er bevidst, at de elektrificerede elbiler er i centrum alle steder. Bilerne og butikkerne kan nemlig tiltrække nye typer kunder.

Annegrethe Skovby, pressechef hos Hyundai, forklarer baggrunden.

»Det er for at vise, at vi har et 100 procentgrønt set up af bilmodeller og for at være et sted, hvor vi ikke plejer at være. Folk er mere afslappede, når de går ind et sted som her, frem for hos en forhandler i udkanten af en by,« siger Annegrethe Skovby.

Tættere på bilerne

En tilsvarende melding lyder fra Rasmus Aagaard, direktør for Kia Import.

»Vi må sande, at der er begrænsninger for, hvor langt kunderne vil køre for at få en prøvetur i en ny bil. Sidste år afhjalp vi situationen ved hjælp af et MG roadshow, som turnerede til de større byer, der ligger afsides. Det var en stor succes, hvorfor vi gerne permanent vil udbrede mærket yderligere,« siger Rasmus Aagaard om butikken, hvor der var forpremiere på den nye elektriske MG Marvel R.

Hos VW handler det om nye veje til kunderne, men også om at være en del af byens rum, og det har været en stor succes, fortæller Thomas Hjortshøj, der er pressechef hos VW.

»Vi kommer ud til nogle mennesker, der ellers måske ikke ville komme ud til en forhandler. Her er der tid til at perspektivere tingene og sætte sig grundigt ind i, hvad en elbil egentlig er,« siger Thomas Hjorthøj.

Tanken er, at interesserede kan blive klædt på her og så afslutte et køb hos forhandleren.

Der er dog også biler i kælderen, som kan prøvekøres. VW City Studio indgår også i bylivet. Her har været samarbejde med DBU om fodboldbilletter, og der var aktiviteter som en del af Pride Parade. Den nye trend kommer også i kølvandet på coronapandemien og et stigende salg af biler, der skal bestilles på nettet.

For netop elbilerne vedkommende er det dog vigtigt, at bilinteresserede stadig har mulighed for at komme tæt på køretøjerne og måske få afmystificeret nogle fordomme. Det kan de bynære butikker bidrage til.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen