VW-koncernens billige elbiler lader vente på sig

Den nye Volkswagen ID. Life giver et indtryk af de fremtidige billige elbiler fra Volkswagen, Seat og Skoda, som dog først kommer om godt tre år.

Artiklens øverste billede
Seat har også præsenteret sin konceptbil af en kompakt elbil, dog i form en af sportslig Cupra med enorm hækvinge. Foto: Cupra

Volkswagen har benyttet biludstillingen i München til at give en forsmag på en kommende kompakt og billig elbil.

Den nye ID. Life er således designet til at være en lillesøster til ID. 3 og bliver formentlig navngivet ID. 2, når produktionsmodellen er klar til at blive sat i produktion om godt tre år.

Bilgiganten havde oprindelig planlagt en prisbillig elbil til at komme allerede i 2023, men ifølge engelske Autoexpress har der været store udfordringer med at lave en platform til en elbil, der skal koste så lidt som 20.000 euro.

Her skal hver en øre i produktionen vendes og drejes, og ifølge VW-chefen, Ralf Brandstätter, vil prisen da også ende med at ligge mellem 20.000-25.000 euro, noget, der kan indikere, at prisen nok vil ende højere for den udgave, de fleste gerne vil have. Under alle omstændigheder dog langt under ID. 3, der starter ved 35.000 euro.

Til sammenligning koster den lille VW e-Up i dag fra 21.400 euro og 160.000 kr. herhjemme, så der er lagt op til priser i intervallet 150.000-220.000 kr. med alle forbehold.

Flere andre udgaver

Produktionen vil formentlig ske på en fabrik i Spanien, hvor tilsvarende modeller fra Seat og Skoda også vil køre fra samlebåndet. Koncernen overvejer også at placere en batterifabrik samme sted.

Skoda har allerede sagt, at deres version kommer til at hedde Elroq, og da tjekkerne er sat i spidsen for udviklingsarbejdet, får den lov til at komme lidt før VW-udgaven, angiveligt allerede i 2024, mens VW er sat til debut i 2025. Hos Seat har den sportslige division Cupra også vist en konceptbil ved navn UrbanRebel, der også giver et indblik i en kompakt og billig elbil.

Den nye ID. Life kan betegnes som en mellemting mellem en minibil a la VW Polo og en helt lille SUV, men VW beskriver selv vognen som en crossover. Den har meget korte udhæng for og agter og fem døre.

Interiøret ser ud til at blive spartansk indrettet, bl. a. uden storskærm. I stedet vil førerens smartphone blive brugt til at vise en stribe informationer. Foto: VW

Masser af plads

Modellen er 4 cm længere end Polo, men akselafstanden er en halv snes cm længere, hvilket kan borge for virkelig god plads i kabinen, nærmest som i en Golf, ifølge fabrikken.

Selve bagagerummet skulle være ganske stort, selv om man især satser på interiørplads, og i modsætning til de øvrige ID. -modeller er der et såkaldt frunk ude foran med plads til ladekablet.

VW-chefen betegner bilen som en ”VW til den unge generation”.

»Vi ønsker at gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for endnu flere mennesker,« siger han. Det afspejles også i designet, som domineres af de runde forlygter og generelt et venligt look, der næppe kan sige sig fri for at minde om Honda e.

Rent teknisk er VW meget sparsom med oplysninger om, hvad vi kan vente os af produktionsmodellen.

Flere batteristørrelser

Vi ved dog, at ID. Life er bygget på en mindre version af Volkswagens elektriske MEB-platform, der er specielt udviklet til en elbil i et kompakt format. Det er også første gang, at en MEB-baseret model er udstyret med forhjulstræk, så elmotoren ligger foran.

Konceptbilen har en 234 hk elmotor og et 57 kWh batteri, der muliggør en rækkevidde på omkring 400 kilometer. Det ligger fast, at billigere udgaver får en mindre elmotor og ditto batteri.

Der er naturligvis mulighed for lynladning.

Senere, sandsynligvis i 2027, kommer der en mindre elbil fra koncernen, der udvikles af Seat, og her vil VW bruge ID. 1-betegnelsen, og prisen vil blive endnu lavere.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen