Ny Renault melder klar til kamp mod især VW

Renault klar med den nye Megane E-Tech Electric, der kommer til foråret, og som klarer op til 470 km på en opladning.

Artiklens øverste billede
Renault Megane E-Tech Electric er en SUV med lavt tyngdepunkt. Den kommer med rækkevidder på 300 km og 470 km. Fotos: Renault

Efter et langt afsæt er Renault nu endelig klar med en helt ny elbil, der er udviklet fra bunden og skal supplere mærkets hidtil eneste elbil, den kendte Zoe-model.

Den nye og større Megane E-Tech Electric er således en direkte konkurrent til Volkswagen ID. 3, og som den franske koncern nu viser i fuldt flor.

Her er tale om en kompakt SUV-lignende bil, der lanceres herhjemme til marts næste år.

Modellen bygger på samme platform som koncernfætteren Nissan Ariya og får som en af få biler på markedet, bortset fra Volvo og Polestar, det nye Android Automotive-styresystem.

Bilens styresystem omfatter således bl. a. Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og en routeplanner. Det er alt sammen stemmestyret, hvis føreren ikke ønsker at bruge de store centrale skærme på i alt 24 tommer.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke, men et kvalificeret gæt er en startpris på godt 250.000 kr. for en basisudgave med det mindste batteri på 40 kWh netto, der når ud på 300 km.

Der vil givetvis samle sig mere interesse for versionen med batteriet, der har en kapacitet på 60 kWh, og som dermed kan køre op til 470 km på en opladning.

Her kunne en pris på knap 300.000 kr. for en veludstyret model være et bud, og dermed vil den franske elbil koste omtrent det samme som den populære ID. 3.

Betjeningen foregår på en central skærm, hvor det nye Google Automotive-styresystem er integreret. Foto: Renault

Fornuftig plads

Renaults ingeniører har bestræbt sig på at skabe elmotorer og batteripakker, der er meget slanke.

Den tynde konstruktion giver god pladsudnyttelse, lover producenten, men de første meldinger fra journalister, der har været inde at sidde i bilen, tyder dog på, at der er lidt mindre plads end i ID. 3. Her er dog pæne 440 liter bagagerum at gøre godt med.

Der er mulighed for at lynlade med op til 130 kW, mens hjemmeladning kan ske med enten 11 kW eller 22 kW, hvis man kan lokalisere sådan en ladestander.

Den nye elektriske Megane er femte generation af den franske familieflytter, men den kendte Megane, der bl. a. fås som plug-in hybrid, fortsætter i produktion indtil 2024.

Renault Megane E-Tech vil også have en stribe andre konkurrenter, bl. a. den kommende Cupra Born, der er søstermodel til ID. 3, og fuldt elektriske udgaver af de nye Opel Astra og Peugeot 308, samtidig med at Ford også er på vej med en elbil baseret på teknikken fra VW.

Ekstra lydisolering

Den franske producent praler også af at have gjort ekstra meget for at fjerne den vejstøj, som kan blive ekstra tydelig i elbiler, når den konventionelle motor er væk. Det sker med lydabsorberende skum i bunden af bilen. Det kan f.eks. give mulighed for at lytte til lyd fra Harman Kardon.

I bedste elbil-ånd byder modellen på integrerede dørhåndtag, som selv svinger ud, når man nærmer sig bilen. Her er håndtagene til bagdørene integreret i C-stolpen, hvilket skal være med til at give bilen et mere coupéagtigt udseende.

Fremtoningen og køreegenskaber hjælpes også af fælge på 18 eller 20 tommer, mens der er markant LED-signaturlys for og bag.

Den kendte Megane, der bl. a. fås som plug-in hybrid, fortsætter i produktion indtil 2024.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen