Nu kører fodboldbussen på strøm

De elektriske biler breder sig i alle klasser. Toyota er klar med elektrisk Proace Verso, der har plads til ni og mulighed for op til 330 km på strøm.

Artiklens øverste billede
Der er i bund og grund tale om en varebil, og det kan mærkes i instrumenteringen, der er simpel.

Du kender den nok bedst som Peugeot eller Citroën, men nu kan den bestilles som Toyota. Bilen, det handler om, er Toyota Proace på hvide nummerplader, og den er som skabt til at fragte en håndfuld børn til en af deres mange fritidsaktiviteter.

I forhold til en Proace Verso med konventionel motor er den elektriske meget tungere, og det går ud over affjedringen, som hæmmes af den store vægt, viser vores testkørsel i den rummelige bil.

Affjedringen er ikke særlig harmonisk, men så kan man til gengæld glæde sig over den glidende fornemmelse, der følger med eldriften. Den fornemmelse klæder Proace, men man mærker også, at bilen har meget vindmodstand og derfor hurtigt suger strømmen ud af batteriet.

Masser af plads

Plads er nøglen til at forstå Proace, der i bund og grund er en varebil tillempet persontransport.

En del kunder til den elektriske Proace vil, inden de sætter sig til rette i bussen, kende drivlinjen fra både Peugeot e-2008, den elektriske version af Opel Mokka og Citroën C4.

Elmotoren er på 136 hk, og batteriet findes i to størrelser på enten 50 eller 75 kWh. Det giver officielt en rækkevidde på 230 km for det lille batteri og 330 km i den store version.

Den begrænsede motorkraft, som kun er på 109 hk i normalprogrammet, passer egentlig godt til en bil med fokus på at transportere en håndfuld personer, og vi savnede i praksis ikke power under vores test af bilen, der må trække 1.000 kg efter sig. Vil man have adgang til alle 136 af slagsen, kræver det, at man kører i Power-indstillingen.

Proace Electric kan leveres i to versioner.

Grundudgaven med ni sæder hedder Combo, og her er fokus transport, mens topversionen, Family, har en lidt lækrere indretning og otte pladser samt skydedør i hver side.

Alle Proace-modeller lader med tre faser og 11 kW fra en ladeboks og DC-lades med op til 100 kW. Billigste version koster fra 400.000 kr., og det er faktisk hele 120.000 kr. mindre end en tilsvarende Proace Verso med dieselmotor. Vil man have en Proace med stort batteri, er den ikke prissat endnu.

Konklusion Den elektriske Proace er støjsvag og har mulighed for op til ni sæder. Ulempen ved eldriften er den store vægt, der sætter bilens simple affjedring på en hård opgave. Proace har få konkurrenter, hvis du har besluttet dig for, at strøm skal være drivmidlet i en lille bus.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen