Serviceaftaler: Billigst for elbiler og dyrest for plug-in hybrider

Det er langt billigere at få en service- reparationsaftale på en elbil frem for en plug-in hybrid, mens konventionelle modeller ligger i midten, viser undersøgelse.

Artiklens øverste billede
Mens det koster 8.000 kr. om året at få en serviceaftale en til en VW Golf eHybrid, er prisen for en fuldt elektrisk VW ID3., der er i samme størrelse kun det halve. Golf med benzin eller dieselmotor ligger cirka midt imellem. Foto: VW

Det er langt billigere at få en service-reparationsaftale på en elbil frem for en plug-in hybrid, mens konventionelle modeller ligger i midten, viser undersøgelse.

Det kan give ro i maven at få en serviceaftale, som dækker størstedelen af de faste udgifter til værkstedet ved bilens drift. Men der er stor forskel på, om du har købt en elbil eller plug-in hybrid frem for en klassiske benzin-eller dieselbil.

Det viser en stor undersøgelse, som FDM har lavet. Her er service-og reparationsaftaler nemlig billigst for elbiler, mens plug-in hybrider er dyrest, viser prisgennemgangen af i alt 50 service-og reparationsaftaler. Der kan dog være stor forskel bilmærkerne imellem på aftalerne, som typisk omfatter service og uforudsete reparationer.

Prisforskelle

Mens benzin-og dieselbiler stort set koster det samme at vedligeholde, er service-og reparationsaftaler for elbiler over en kam cirka 20 pct. billigere end benzinbiler, mens de for de populære plug-in hybrider på den anden side er cirka 15 pct. dyrere. Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom hos FDM, uddyber:

»At service-og reparationsaftaler er dyrere for plug-in hybrider, er ikke nogen overraskelse. Bilerne har to drivlinjer, typisk benzin og el, og derfor er de også mere komplicerede. Og jo mere avanceret teknikken er, jo højere bliver udgifterne til service og vedligeholdelse også. Anderledes er det med elbiler, der ikke har en motor, der skal serviceres på samme måde. Det afspejler sig i prisen,« siger Ilyas Dogru.

Der er dog ikke kun stor forskel på, hvad service-og reparationsaftaler koster hos de enkelte bilmærker. Her er også forskel på prisen drivlinjerne imellem. F.eks. koster en service-og reparationsaftale for en Mercedes GLA 7.548 kr. pr. år, uanset om det er i benzin-, diesel-eller plug-in hybridudgave, mens prisen for EQA, som er elbiludgaven, bliver 6.948 kr. Hos Volkswagen tegner billedet sig anderledes. Her beløber en service-og reparationsaftale sig for en Golf i benzinudgave til 5.853 kr. om året, mens samme model som plug-in hybrid koster 8.050 kr. Den elektriske ID. 3 i samme bilklasse koster 4.018 kr.

Gør hjemmearbejdet

»Som det også fremgår af FDM’s bilbudget, understreger gennemgangen af service-og reparationsaftalerne, at selv om elbiler er dyrere at købe, er de løbende udgifter til bl. a. service lavere. Over en årrække kan det derfor samlet godt være billigere at eje og køre elbil end en tilsvarende benzin-eller dieselbil,« siger Ilyas Dogru.

Han peger på, at det er vigtigt at gøre sit hjemmearbejde.

»Markedet for service-og reparationsaftaler kan være svært at gennemskue. Derfor anbefaler vi altid, at man undersøger markedet grundigt og nærlæser aftalerne, så man sikrer sig, at den aftale, man ender med, dækker ens behov og giver den nødvendige tryghed,« siger Ilyas Dogru.

Få styr på dine behov

FDM anbefaler, at man bl.a. ser på, om en aftale dækker ens behov. Det gælder især i forhold til kørte km og prisen. Nogle aftaler er bundet på at gælde et vist antal km, andre gælder en vis tid.

Man betaler typisk for overkørte km, men får ikke penge retur for underkørte km.

Ifølge FDM viser gennemgangen af de 50 aftaler, at ved et prisindeks på 100 ved benzinbiler, er det på 80 for elbiler, 105 for dieselbiler og 115 for plug-in hybrider.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen