Melder klar til kamp med Tesla

Den nye BMW i4 ser meget konkurrencedygtig ud og tilbyder lang rækkevidde og hurtig ladning.

Artiklens øverste billede
Den nye BMW i4 er praktisk med stor bagklap og imponerer også med rækkevidde og ladeevne. Foto: BMW

BMW melder sig nu for alvor ind i kampen om de kunder, der vil køre fuldt elektrisk.

Og dem bliver der hastigt flere af. Den høje iX3 får nu følgeskab af den lave i4, som i virkeligheden er en variant af den nye Gran Coupé. Altså en firedørs coupé, men med stor bagklap.

BMW i4, der lander herhjemme i starten af næste år, melder sig som direkte konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2, men blandt andet også til de højere elektriske SUV’er som Audi Q4 e-tron og Ford Mustang Mach-E.

Med en lang rækkevidde, masser af hestekræfter og ifølge BMW stort fokus på køreglæde ser modellen ud til at have gode muligheder.

Ikke mindst ladehastigheden ser imponerende ud. I første omgang var der lagt op til lynladning med op til 150 kW, hvilket er gennemsnitligt, men BMW har opgraderet den såkaldte DC-lader til hele 210 kW, hvilket gør den til en af de hurtigste til at få strøm på i segmentet.

Samtidig må den trække hele 1.600 kg efter sig, hvilket også overstiger de fleste af konkurrenternes evne i den retning.

Der er to udgaver, BMW i4 eDrive40, der kører med baghjulstræk, en elmotor med 340 hk og den nævnte rækkevidde, mens topudgaven, kaldet i4 M50, også har en elmotor ved den forreste aksel og således i alt 544 hk, mens rækkevidden skrumper til 510 km, blandt andet på grund af bredere dæk.

Den billigste version koster fra 469.900 kr., mens M-udgaven står til 563.200 kr. Der foreligger endnu ingen oplysninger om udstyrsniveauet, men regn trygt med, at priserne hurtigt stiger, hvis man klikker af blandt ekstraudstyr.

Modellen er bygget på platformen fra 3-serien ligesom de øvrige 4-serier, og der er blevet plads til et batteri med en nettokapacitet på 80,7 kWh.

BMW i4 har dog et helt andet interiør end resten af bilerne i 4-serien, nemlig med samlet set 27 tommer skærm foran føreren, hvor skærmen i midten ovenikøbet drejer ind mod chaufføren ligesom i den elektriske topmodel, iX, der kommer i slutningen af året.

I modsætning til BMW iX3, der kører af samlebåndet i Kina, bliver i4 fremstillet i hjertet af München og er dermed også en model, som tyskerne satser markant mere på her i Europa.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen