Elektrisk charmetrold indtager de danske veje

Citroën tager den lille Ami til Danmark. Den byder dog på beskeden motorkraft og rækkevidde.

Artiklens øverste billede
Den lille Citroën Ami har plads til to, men kommer også som varevogn. Den klarer 70 km på en opladning. Fotos: Citroën

Hvis du drømmer om en elbil i den helt billige prisklasse, åbner der sig nu nye muligheder. Det sker, når den danske Citroën-importør snart begynder at tage den minimalistiske Ami til landet.

Du skal dog ikke regne med at kunne køre på langfart i køretøjet, som er udviklet til de europæiske storbyer. Her er tale om en såkaldt quadricykel.

Den kan således kun køre op til 45 km/t., mens rækkevidden ligger omkring 70 km.

De første to eksemplarer lander herhjemme inden sommerferien, mens der kommer flere køretøjer, efterhånden som fabrikken kan levere et rimeligt antal. Hvornår det sker, er dog uvist.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om priserne. Men Hanne Sørensen, som er pressechef hos Citroën, forventer, at det bliver ”et godt stykke under 100.000 kr.” for det specielle køretøj.

»Vi har store forventninger til Ami. Der er ikke noget herhjemme, som ligner denne« siger Hanne Sørensen.

Hun forudser, at der f. eks. kan være muligheder for Ami som delebil eller i hjemmeplejen.

Kabine med lys Under overfladen finder vi et batteri på beskedne 5,5 kWh, som kan lades op på tre timer, mens elmotoren er på seks kW - eller otte hk. Fordelen er til gengæld, at det kun 2,41 meter lange, 1,39 meter brede og 1,52 meter høje køretøj med plads til to om bord kan parkere på tværs, hvis pladsen i parkeringsbåsen langs fortovet er beskeden. Det er da også et køretøj, som er møntet på f. eks. delebilsordninger, mens der også findes en varevogn til såkaldte ”last mile delivery”-opgaver.

Noget, som fremmes af en vendediameter på bare 7,2 meter.

Spartansk indretning

Adgangen til bilen klares med to bagudhængslede døre. Inden døre venter en meget minimalistisk indrettet kabine.

Her finder man ikke den klassiske storskærm til opkobling, men chaufførens smartphone kan så trådløst kobles til. Den kan betjenes med knapper på rattet og med stemmestyring. Her er også et panoramaglastag som standard, der giver lys i den lille kabine.

Sikkerheden for kørsel i det lille køretøj på 485 kg kendes ikke. Men den ventes at være bedre end i den cigarformede Renault Twizy, der kom på gaden for en halv snes år siden. Den var halvåben og bestemt ikke komfortabel.

I Frankrig kan det lille køretøj føres med knallertkørekort.

Herhjemme kræves dog, at man er 18 år og har kørekort til bil.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen