Nu kommer vejhjælpen - på cykel

SOS Dansk Autohjælp rykker nu ud med vejhjælp på elcykler i København og på Frederiksberg. Det sparer tid og er mere miljøvenligt.

Artiklens øverste billede
Trafikken kan være tæt i københavnsområdet. Her kan vejhjælpscyklerne komme flere km frem på få minutter i stedet for at skulle sidde i kø i 20 minutter. Foto: SOS Dansk Autohjælp

Det kan nogle gange godt betale sig at være let til bens. Sådan lyder filosofien bag en helt ny form for vejhjælp, som nu kan ses på gader og stræder i København og på Frederiksberg. Her har SOS Dansk Autohjælp nemlig netop suppleret de klassiske, tungt lastede vejhjælpsbiler med elektriske ladcykler.

De to nye af slagsen vejer dog også 150 kg, men de har så også udstyr nok med til, at redderen bag styret kan klare de mest gængse assistancer, loves der.

Baggrunden er klar. Det kan nemlig snildt tage 20-25 minutter for en klassisk vejhjælpsvogn bare at køre 2 km gennem den tætte københavnske trafik, mens elcyklerne kan klare det på få minutter.

De har et pænt arsenal af grej som donkraft, reservedunk med brændstof, værktøj og to reservebatterier med om bord. Det betyder, at mand og cykel kan klare de typiske og mest presserende storbyopgaver som punkterede hjul, yde starthjælp og hjælpe uheldige bilister, der er kommet til at låse sig ude. Vejhjælpscyklerne kan over en kam udføre assistance inden for lapning og hjulskift, døroplukning, rudeafdækning og starthjælp til 12 og 24 volt. De kan dog ikke klare fritrækning og bugsering samt opladning af elbiler.

Mere grøn hjælp

Der er flere årsager til, at tjenesten nu søsætter de to cykler, forklarer Anette Bjørn Juncher, som er vagtchef hos Dansk Autohjælp.

»Vi kan se, at vi har mange af en bestemt type assistancer inden for et lille område. Her er der en klar forskel på, hvor langt man kan komme frem på få minutter på cykel frem for at skulle bruge 20 minutter i bil,« siger Anette Bjørn Juncher.

Hun forestiller sig også, at de nye køretøjer passer godt ind i en fremtid med grønne zoner i storbyerne. Samtidig overvejer selskabet andre former for hjælp med elektriske køretøjer.

Man bruger dog allerede i dag også elløbehjul.

Det sker, hvis redderen har boostet en elbil og kørt den til opladning. Så bruger vedkommende elløbehjulet for at komme tilbage til sin ladvogn.

Her vil det i fremtiden formentlig også blive lettere at yde starthjælp til strandede elbiler, fordi de såkaldte boosters, som kan give strøm hurtigt, bliver fortsat mindre.

Forsøget med elcyklerne er i første omgang begrænset til hovedstadsområdet, men Anette Bjørn Juncher kunne sagtens forestille sig, at idéen også kunne anvendes i f. eks. Aarhus og Odense.

Seks reddere uddannet

SOS Dansk Autohjælp har uddannet seks reddere i at betjene cyklerne, der har en rækkevidde på 100 km på en opladning.

Prisen er også en noget anden end en klassisk vejhjælpsbil, der kostet cirka 1 mio. kr. mod 125.000 kr. for en vejhjælpscykel. Til den pris er der også fuldt udsyr som en tablet til at styre dagens opgaver med og endda orange blink.

Ud over SOS Dansk Autohjælp i Danmark er der angiveligt også et selskab i Holland, der afprøver vejhjælp med cykler.


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen