Den nye Citroën C4 går i højden som en femdørs crossover, og den kommer også som en elektrisk e-C4. Fotos: Citroën

Den nye Citroën C4 går i højden som en femdørs crossover, og den kommer også som en elektrisk e-C4. Fotos: Citroën

Ny høj Citroën bliver lanceret som elbil

Det franske mærke viser de første billeder af den nye C4 og den elektriske e-C4, der kommer til Danmark næste år

Af
Jens Overgaard

stram stil Endelig er der udsigt til en afløser for den aldrende Citroën C4. Afløseren går i tidens ånd op i højden, og den kommer også som elbil med den noget kryptiske betegnelse e-C4. Det franske mærke har netop vist de første billeder af begge modeller.

De får på de ydre linjer et nærmest dramatisk designsprog, mens linjerne indvendigt er holdt i en stram stil med en central, tynd fladskærm som omdrejningspunkt.

Interiøret er stramt og minimalistisk med en central storskærm.

Interiøret er stramt og minimalistisk med en central storskærm.

I modsætning til f. eks. den nye VW Golf er der dog her stadig en vis mængde rigtige drejekontakter.

Citroën har endnu ikke sluppet mange detaljer ud om modellerne. Så det er uklart, hvor stort batteri og hvor lang rækkevidde den elektriske version får. Franskmændene fortæller dog, at den kommer med såvel 100 pct. eldrift som med benzin-og dieselmotorer.

Kendte motorer

Modellen får dog angiveligt samme opsætning med et batteri på 50 kWh og en elmotor på 136 hk, som ligger i f. eks. DS3 Crossback E-Tense og Peugeot e-208 og her giver en elektrisk rækkevidde på 320-340 km på biler, som altså er en klasse mindre. Hvad rækkevidden ender på i e-C4, er uvist.

Det ville dog være naturligt, at PSA i en mellemklassebil som denne også får en kraftigere batteripakke med længere rækkevidde, som også vil kunne bruges i de større modeller fra PSA.

Især da den også skal konkurrere mod bl. a. VW's ID. 3, som byder på rækkevidder, som hedder 330 km, 420 km og 550 km.

Resten af motorprogrammet ventes at følge PSA, hvilket vil sige 1,2 liters grundmotor på 100 hk og 130 hk. Og en 1,5 Blue HDi på 130 hk. Hvad der kommer af højere motoriseringer, vides ikke.

Komfortundervogn

Der er lagt op til god komfort. Undervognen vil nemlig være bestykket med mærkets progressive affjedring (Progressive Hydraulic Cushions), der skal sikre, at fremfærden lever op til mærkes ry for at udglatte ujævnheder på vejen. Det skal være nogle af de specialiteter, som adskiller Citroën - samt DS - fra de andre mærker i PSA som Peugeot, Opel og Fiat.

De ombordværende vil også opleve en rummelig kabine med "Advanced Comfort"-sæder og praktiske features, lyder det.

Den nuværende Citroën C4 kom på banen i 2010, mens den høje C4 Cactus fulgte i 2014. Det er uklart, om den nye model skal afløse begge disse. Men det er meget sandsynligt.

Citroën slipper flere oplysninger ud senere på sommeren. Det forventes, at de nye modeller lanceres senere på året, og at de lander herhjemme i starten af 2021.

Publiceret 23 June 2020 13:43