Få skærme, der er inden for rækkevidde, og som kan skræddersys til det mest nødvendige, mens resten forsvinder. Det er konceptet i den nye Nissan Ariya. Foto: Nissan

Få skærme, der er inden for rækkevidde, og som kan skræddersys til det mest nødvendige, mens resten forsvinder. Det er konceptet i den nye Nissan Ariya. Foto: Nissan

Storskærme:

Nissan går i modsat retning

Mens flere nye elbiler byder på enorme storskærme, går Nissan i en anden retning med en mere minimalistisk stil i den kommende elektriske Ariya

Af
Jens Overgaard

MOTOR Verden er nærmest fikseret på store skærme. Det gælder også i bilernes verden, hvor Mercedes længe har været på banen med brede storskærme, mens Tesla-modellerne har markante skærme, som er placeret i midterpanelet. Det er en udvikling, som i visse lande har gjort trafikforskerne bekymrede, fordi skærmene kan tage opmærksomheden fra trafikken.

Nu går et mærke som Nissan den modsatte vej og trutter i trompeten for en begrænset skærmopsætning i den nye konceptbil kaldet Ariya.

Det er en høj bil i Nissan Qashqai-klassen, der formentlig både kommer som elbil og som en direkte afløser til Qashqai. Hvordan modelprogrammet skal skæres, og hvilke modeller der får hvad af udstyr, vides ikke. Men folkene hos Nissan har gjort sig grundige overvejelser.

Frem for en tablet har den elektriske crossover fået to skærme, der er kurvet som en bølge. Det giver en fornemmelse af, at der er en horisont inde i bilen. Her er altså lagt vægt på, at øjet skal have flydende vandrette bevægelser frem for at køre op og ned.

Tomomichi Uekuri, der er en af eksperterne hos Nissan, forklarer baggrunden:

"Det menneskelige syn veksler naturligt fra side til side, når man kører. Folk kan se og absorbere mere information, hvis det er horisontalt. Det perifere syn fungerer på samme måde," siger han.

Publiceret 14 April 2020 12:56