Bilen kan opgraderes med luksus-udstyr som læderkabine. Foto: Mercedes

Bilen kan opgraderes med luksus-udstyr som læderkabine. Foto: Mercedes Daimler AG

Priskrig på autocampere på vej

Flere danskere vil have rendyrkede fritidsbiler, og Mercedes relancerer nu camping-modellen Marco Polo, som skal kæmpe mod Volkswagen California

Af
Jens Overgaard

Danskerne går i stigende grad efter biler, hvor hverdag og fritid kan smelte sammen.

Det ses hos Volkswagen, hvor campingbussen California sælger rigtig godt.

Mercedes vil have en bid af den voksende klasse af fritidsbiler og relancerer Marco Polo. Fotos: Mercedes

Mercedes vil have en bid af den voksende klasse af fritidsbiler og relancerer Marco Polo. Fotos: Mercedes Daimler AG

Nu vil Mercedes også have en større bid af det voksende marked og relancerer camper-modellen Marco Polo, som bygger på en V-Klasse.

Det sker til priser fra 549.000 kr. for en Marco Polo 220d med 163 hk, 9G-Tronic-automatgearkasse og pænt med udstyr, og det er et prisfald på mere end 100.000 kr.

Til sammenligning starter en VW California med 150 hk og automatgear fra 496.000 kr. for en model med Coast-udstyr, mens næste modeltrin, Ocean, koster 100.000 kr. mere. Men det kræver en lup at sammenligne priser, modeller og udstyr, da de alle kan konfigureres helt ud i detaljerne og på en række forskellige måder. Begge har dog det til fælles, at de f. eks. kan bruges til familiebil for fire til hverdag og så anvendes til at rulle direkte på tur i det blå med senge og køkken om bord.

Tre motorer

Marco Polo har siden 1999 været bygget sammen med karrosseriopbyggeren Westfalia, og den er blevet et brand ligesom California, der har været på banen som selvstændig model i en halv snes år mere.

Motorudvalget i den baghjulstrukne bil spreder sig ud over basismotoren på 163 hk også over versioner på 190 hk og 239 hk. Her er også mulighed for at få 2.500 kg på krogen.

Standardudstyret i Marco Polo er pænt og omfatter blandt andet oliefyr, klimaanlæg, lys-og regnsensor, fartpilot, mørktonede ruder, ventilationsrude og rullegardiner i passagerkabinen, komfortdrejesæder og et maritimt inspireret trægulv.

Udstyr

Importøren spiller i tidens ånd ud med kampagnepakker, hvor man for en merpris på 45.000 kr.

på papiret får udstyr for 120.000 kr. med. Det gælder bl. a. metallak, adaptiv fartpilot, multifunktionsrat i læder, bakkamera, parkeringsassistent, parkeringssensorer for og bag og ekstra varmer med timer.

Ekstraudstyrslisten omfatter desuden Intelligent Light System LED-forlygter med fjernlysassistent, læderkabine, ekstra passagersæde, elektrohydraulisk hævetag, 360 graders kamera, markise, elskydedør, elbagklap med big-flip-vindue samt 4Matic-firehjulstræk og AMG-sportspakke med 19 tommer AMG-letmetalfælge.

Der er dog også mange andre drenge i klassen.

En række af de store camping-opbyggere har nemlig også campere i denne størrelse i programmet.

Publiceret 30 January 2020 14:01