Anna Marie Andersen er ikke sikker på, hun kan nå at hente hendes børn efter personalet ikke længere må bruge P7 til at parkere. Nu bruger hun 12 minutter om dagen på at gå frem og tilbage til bilen.

Anna Marie Andersen er ikke sikker på, hun kan nå at hente hendes børn efter personalet ikke længere må bruge P7 til at parkere. Nu bruger hun 12 minutter om dagen på at gå frem og tilbage til bilen.

Personale på Skejby frustrerede over parkeringsforhold

Ansatte på det nye supersygehus i Skejby må nu parkere så langt væk fra deres arbejdsplads, at det giver problemer i hverdagen

Af
Trille Skøtt-Jensen

Arbejdsforhold Sygeplejerske Anne Marie Andersen synes egentlig, hun er god til at omstille sig i sit arbejde som koordinationssygeplejerske på infektionsmedicinsk afdeling på Skejby Sygehus. Hun synes faktisk, at alle hendes sygeplejekolleger er meget omstillingsparate.

Men da hun i sidste uge fik besked om, at de parkeringspladser, som hun og hendes kolleger hidtil har brugt, nu kun må bruges af patienter, så blev det en smule for meget for Anna Marie.

"Den parkeringsplads, vi er henvist til nu, ligger seks minutters gang fra min afdeling. Det er 12 minutter frem og tilbage hver dag. Det er tid, der går fra mine børn. I forvejen henter jeg mine børn 10 minutter i lukketid, så jeg ved slet ikke, hvordan det skal hænge sammen," siger Anna Marie til Lokalavisen, da vi møder hende på Skejby.

Det store universitetshospital har størrelse som en mellemstor provinsby. Der er næsten 10.000 ansatte, og mange af dem kører ind til Aarhus hver dag. Vi mødes med Anna Marie på P4, hvor personalet er blevet henvist til parkering, og går med hende til infektionsmedicinsk afdeling, hvor hun arbejder. I rask trav tager det seks minutter.

"Så skal vi jo også hente uniformer. Det tager yderligere tid. Det er tid, som vi altid selv har betalt. Alle møder jo et kvarter før for at stå omklædt på afdelingen til tiden. Nu skal vi så lægge mere af vores egen tid til det, fordi vi kun kan få parkering langt væk," siger Anna Marie.

Frustrerede medarbejdere

Hun forstår godt, at patienter kommer i første række til parkeringspladserne.

"Det er vi helt enige om. Patienterne skal da ikke ud og gå så langt. Men når man har bygget et supersygehus, hvorfor har man så ikke tænkt personaleparkering ind fra starten?" spørger sygeplejersken.

Det samme ville mange andre af Anna Marias kolleger også gerne vide, da Universitetshospitalet Skejby lagde nyheden om den ændrede parkering op i sin Facebook-gruppe.

Der kom mere end 280 kommentarer. De fleste er frustrerede over, hvor svært det er at finde en plads til sin bil, når man kommer på arbejde, og over hvor lang tid man bruger på at finde en parkeringsplads og derefter at gå hen til afdelingen.

Der er også stor frustration over, at man som personale skal betale for parkering, og i det hele utilfredshed med at det er blevet meget besværligt at være personale på et meget stort sygehus. Flere skriver, at de bruger lang tid på at hente uniformer og gå tilbage til afdelingen. Tid der går fra deres privatliv og tiden med børnene derhjemme.

"Det koster nu en time hver dag at gå fra parkering til uniformsdepot , til omklædning til afdeling, fra afdeling til omklædning til parkering. En time om dagen som jeg ikke får betaling for, og som jeg mister med mine børn. Det er simpelthen bare ikke i orden," lyder det i en af kommentarerne.

Personalet bliver henvist til de 250 parkeringspladser på P4 og til de 60 nye p-pladser for medarbejdere ved Servicebyen.

Fagforening: Ikke noget at komme efter

Marianne Østerlund Madsen er fællestillidsrepræsentant for sygeplejersker på Skejby. Hun forstår godt personalets frustration, men kan ikke lige nu se, hvordan man skal få parkering tættere på.

"Vi, som sidder herude og varetager sygeplejerskernes interesse, synes ikke, det er i orden, at det bringer stress og frustration at finde parkering og få hentet sine børn i tide. Der er lange afstande herude, og man bruger fritid på både parkering og omklædning. Vi har drøftet det mange gange, og det er en udfordring, vi hele tiden står i," siger fællestillidsrepræsentanten.

Men en løsning ligger ikke lige om hjørnet. Hverken for parkeringspladser tættere på eller for at personalet får løn for det kvarter, de bruger på omklædning.

"Vi er i løbende dialog med ledelsen om, hvordan man kan arbejde på at gøre det lettere tilgængeligt og overskueligt for sygeplejerskerne at finde parkeringspladser," siger Marianne Østerlund Madsen.

Patientens behov kommer først

På Skejby er det Lisbeth Kallestrup, der har ansvaret for, at P7 blev lavet til parkering kun for patienter. Hun er programchef for patientinvolvering.

"Vores ledetråd her på Skejby er, at patientens behov kommer først. Vi hørte, det var meget besværligt at finde parkeringspladser i det område. Derfor er P7 blevet lukket for personale. Vi kunne se, at pladserne var fyldt klokken halv otte om morgenen, så det var jo personale, der holdt der. Derfor er den nu kun til patienter, og det er blevet mere besværligt for personalet. Vi regner med, at vores personale er så rørige, at de godt kan gå længere," siger programchefen.

Hun anerkender, at det er problematisk med parkering ved Skejby.

"Der er det antal parkeringspladser, vi har behov for. Man har indtænkt personaleparkering fra start. Det forholder man sig stadigvæk til. Men man forholdte sig i starten ikke til, at parkering skulle ligge tæt ved den indgang, hvor man arbejdede. Problemet er, at det er meget billigere at etablere parkeringspladser fladt i stedet for at bygge parkeringshuse. Derfor blev det i starten valgt fra, og derfor har vi nu kun ét parkeringshus og mange parkeringspladser, der ligger rundt om sygehuset," siger hun.

Men måske er der håb forude for personalet. Og for alle andre der bøvler med parkering.

"Vi er ved at undersøge mulighederne for en shuttleservice. Der er faktisk meget langt rundt om vores hospital. Det svarer til en ringvej omkring Ribe. Men der skal være økonomi i en shuttlebusservice, og de skal køre med en vis hyppighed," siger Lisbeth Kallestrup.

For sygeplejerske Anna Marie Andersen er det ikke sikkert, at en eventuel shuttlebus vil hjælpe i tide.

"Jeg har jo et fantastisk job, men det her kan betyde, at jeg ikke kan nå at hente mine børn. Trafikken her er jo også eksploderet, efter de sidste afdelinger er kommet til. Og så kan jeg blive nødt til at vælge et arbejde et andet sted, hvor jeg kan få mit privatliv til at hænge sammen," siger koordinationssygeplejersken.

Lokalavisen forsøger at få en kommentar fra sygehusdirektør Poul Blaabjerg.

Vi er lige drejet om hjørnet og er på vej fra hovedingang E til P4, hvor personale kan parkere deres bil.

Vi er lige drejet om hjørnet og er på vej fra hovedingang E til P4, hvor personale kan parkere deres bil.

Vi er der ikke endnu. Vi passerer på vejen tre lysreguleringer og må stå og vente.

Vi er der ikke endnu. Vi passerer på vejen tre lysreguleringer og må stå og vente.

Så kom vi over vejen og fortsætter

Så kom vi over vejen og fortsætter

Vi går rask til..

Vi går rask til..

Endnu en lysregulering og rød mand

Endnu en lysregulering og rød mand

Og så er vi fremme ved P4 - det tog godt 6 minutter. Den afstand skal personalet gå hver dag - frem og tilbage. Det svarer til næsten to døgn på et år.

Og så er vi fremme ved P4 - det tog godt 6 minutter. Den afstand skal personalet gå hver dag - frem og tilbage. Det svarer til næsten to døgn på et år.

Publiceret 03 April 2019 16:15