Krydset Åby Ringvej/Edwin Rahrs Vej bliver måske et af de udvalgte kryds til at teste ny rødkørselsteknologi.

Krydset Åby Ringvej/Edwin Rahrs Vej bliver måske et af de udvalgte kryds til at teste ny rødkørselsteknologi. Arkivfoto: Louise Nyvang Burmeister

Rødkørselskameraer gøres

"så hærværkssikre som muligt"

Kameraer, der skal blitze bilister, der kører over for rødt, bliver svære at ødelægge og forventes sat op i løbet af 2021 i Aarhus

Af
Louise Nyvang Burmeister

Blitz Bilister, der mener, at de kan smutte med over, selvom lyssignalet er skiftet til rødt, skal i fremtiden blitzes af automatisk rødkørselskontrol i Aarhus.

Vejdirektoratet sidder for bordenden af pilotprojektet, som trafikministeren og justitsministeren i sidste uge satte gang i, og dets forventning er, at kameraerne kommer op i løbet af året:

"Vi arbejder så hurtigt, vi kan. Det vil være rigtig dejligt, hvis det bliver i år, og det gør det nok også. Men der kan være EU-regler om udbud, som gør, at processen kan blive længere," siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder, Trafiksikkerhed og Cykling, Vejdirektoratet.

Aarhus Kommune anmodede i et brev til transportministeren i november kraftigt om, at den jyske by måtte blive stedet, man testede rødkørselskameraer, nærmere bestemt krydset Åby Ringvej/Edwin Rahrs Vej. Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) skrev dengang:

"Alene i dette kryds har politiet de seneste fem år registreret fem ulykker, der skyldes rødkørsel. Hertil kommer et utal af observationer, hvor der sker rødkørsel i krydset. Krydset er dog ikke det eneste kryds på Ringvejen eller i Aarhus, hvor denne meget trafikfarlige adfærd findes."

Man er i dag god til at producere kameraer, der ikke lige er til at smadre

Marianne F. Steffensen

Om det bliver dette kryds, der får kameraer, som kan snuppe bilister, der ikke respekterer det røde lys, er endnu ikke afgjort.

"Vi lytter selvfølgelig til Østjyllands Politi og Aarhus Kommune, i forhold til hvor kameraer placeres. Vi arbejder med en idé om ét til to kryds, hvor vi sætter dem op. Det afhænger dels af prisen og dels af, hvilke kryds kommune og politi foreslår," siger Marianne Foldberg Steffensen.

Flere sammenstød

Inden man sætter rødkørselskameraer op, skal man være opmærksom på, at det ofte betyder flere sammenstød.

"Man må regne med flere bagende-kollisioner. Det sker, når man ikke holder god nok afstand, og det er noget, man skal have med i overvejelserne, når man udvælger kryds. Som oftest er det jo buler i metal og giver ikke anledning til så farlige ulykker," siger afdelingslederen og henviser til udenlandske undersøgelser.

I Aarhus lagde man tilbage i 2001-02 også vejkryds til et forsøg med at blitze rødkørsel:

"Det blev aldrig en succes, fordi man ikke lykkedes med at få lovovertrædelsen til at blive til en bøde. Dengang var det den spæde start, også med hensyn til stærekasser. I dag har man et helt andet teknisk udstyr og bedre adgang til materialet," siger Marianne Foldberg Steffensen.

Hun er ikke bekymret for, om udstyret får lov at stå i fred.

"Vi oplevede ikke hærværk i særlig grad med stærekasserne, så det tror jeg heller ikke, bliver et problem med disse kameraer. Man er i dag god til at producere kameraer, der ikke lige er til at smadre. De skal sandsynligvis også hænges højere op," siger Marianne Foldberg Steffensen, der desuden har god erfaring med at informere grundigt om baggrunden for kameraerne for at modvirke hærværk.

Afdelingslederen vil dog ikke garantere, at der ikke kan ske noget med måleudstyret:

"Der vil nok altid være nogle, der synes, det er sjovt at prøve at ødelægge sådan nogle kameraer, men vi sørger for at gøre dem så hærværkssikre som overhovedet muligt."

Fakta

Målet med pilotprojektet er at blive klogere på, om man kan bruge ny kamera-teknologi til at begrænse antallet af rødkørsler. Forsøget skal desuden afklare, om kameraerne kan tage brugbare billeder af bilens chauffør, da det er nødvendigt for, at der kan gives klip i kørekortet, som man normalt får udover en bøde for at køre over for rødt lys.

Publiceret 03 February 2021 10:00