Pukkelbump er blandt andre steder sat op på Engbakken i Brabrand.

Pukkelbump er blandt andre steder sat op på Engbakken i Brabrand. Foto: Louise N. Burmeister

Tranbjerg Fællesråd:

 "Vi vil have pukkelbump ned igen"

I Tranbjerg vender man tomlen ned over for pukkelbump. Andre fællesråd tøver

Af
Louise Nyvang Burmeister

Vejbump I Tranbjerg er man ikke i tvivl. Pukkelbumpene må ned igen.

Sådan er meldingen fra det lokale fællesråd, efter at rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) nu lægger op til, at det er fællesrådene, der skal dømme de udskældte pukkelbump ude eller inde.

I en mail til de berørte fællesråd beder rådmanden om svar på to spørgsmål; er man tilfreds med pukkelbump? Vil man have dem udskiftet med pudebump?

"Vi har holdt møde om det i fællesrådet, og på baggrund af de tilbagemeldinger, vi har fået i vores Facebookgruppe, så kommer vi til at svare klart ja til at få udskiftet pukkelbump med pudebump. Vi vil have dem ned igen," siger Jørgen Halle, der er formand for Tranbjerg Fællesråd.

En svær beslutning

En rundringning til de øvrige fællesråd viser, at svaret ikke alle steder er så indlysende.

"Det er svært, for der er en masse holdninger til de her bump. De dæmper helt sikkert hastigheden, men der er også nogle, der er meget generet af dem," siger Bjarne S. Bendtsen om bumpene i Hjortshøj. 

I Sabro har pukkelbumpene sat en stopper for, at bilister bruger visse veje som smutveje, siger formanden:

"Det er ubestrideligt. Men for biler med smal sporvidde er de ret bastante. Jeg ved ikke, hvad vores tilbagemelding bliver. Nu skal vi i fællesrådet diskutere det i næste uge (denne uge, red.)," siger Ib Jensen, der er formand for Sabro-Fårup Fællesråd.

Flere fællesråd undrer sig over, at man ikke er blevet inddraget tidligere i processen:

"Det burde ikke kunne forekomme, at man laver sådanne tiltag uden at tage en dialog med fællesrådet først. Ikke fordi vi skal bestemme, hvordan det skal være. Men vi vil gerne have en dialog, fordi vi tror, at det kan gøre løsningerne bedre fra starten af," siger Ib Jensen.

Lignende oplevelse sidder man med i Hjortshøj:

"Vi havde gerne set, at man havde spurgt os, før man etablerede dem. Det er lidt mærkeligt, at det nu er op til os. Det er som om, det er gået lige stærkt nok. Men godt, at vi nu bliver inddraget, og at de tager os alvorligt," siger Bjarne S. Bendtsen.

Fællesrådene skal give en tilbagemelding til rådmanden senest 19. januar.

Sagen kort

Aarhus Kommune har sat gang i en hastighedsdæmpende trafik-indsats ved at indføre 12 zoner, hvor der maksimalt må køres 40 km/t. Det gøres blandt andet ved at etablere vejbump, herunder pukkelbump. Ved budgetforliget i 2018 afsatte byrådet en ramme på 15 millioner kroner til arbejdet med hastighedszoner i boligområder.

Lokalavisen Aarhus har kunnet fortælle om voldsomt utilfredse borgere, som oplever rystelser i deres huse, når busser og andre større køretøjer passerer. En trafikforsker kalder bumpene for 'noget bras', mens Vejdirektoratet understreger, at bumpene er godkendt til brug, men skal bruges med omtanke.

Rådmanden stoppede i december alt arbejde med at opsætte pukkelbump. Inden da kom de op i Tranbjerg, Solbjerg, Stavtrup, Hjortshøj, Sabro og delvist i Brabrand. Mens de stadig mangler fartdæmpning i Spørring og på Langenæs. 

Publiceret 12 January 2021 13:05