Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) lader det være op til de lokale fællesråd, om der skal være pukkelbump eller ej.

Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) lader det være op til de lokale fællesråd, om der skal være pukkelbump eller ej. Pressefoto

Rådmand er parat til at fjerne pukkelbump

Rådmand for Teknik og Miljø lader det være op til de lokale fællesråd, om de kritiserede pukkelbump skal forblive eller erstattes af anden fartdæmpende løsning

Af
Louise Nyvang Burmeister

Fart Kommunens talerør i lokalområdet, de såkaldte fællesråd, skal nu afgøre om pukkelbumpene får lov til at blive eller skal erstattes af en anden type bump.

Det meddeler rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V), efter at han i december stoppede alt arbejdet med pukkelbumpene og bad sin forvaltning om en redegørelse om valget af netop denne type vejbump.

Som Lokalavisen Aarhus tidligere har beskrevet, så får pukkelbump hård kritik fra en trafikforsker, flere borgere er generet af rystelser i deres huse og larm, når større køretøjer passerer bumpene, og Vejdirektoratet anbefaler, at man bruger bumpene med omtanke.

"Jeg vil ikke sidde på rådhuset og diktere, hvilken løsning der dur i lokalområdet. Det vil jeg lade være op til det lokale fællesråd," siger Bünyamin Simsek. 

Hvis man så som den eneste i lokalområdet er voldsomt generet af pukkelbump, fordi det ligger lige ved siden af ens hus, så må man leve med det?

"Det kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt. Jeg tager både de enkeltstående og flertallets oplevelser alvorligt. Alle har mulighed for at ytre sig. Og jeg vil opfordre til, at man går gennem sit lokale fællesråd, og så træffer jeg en afgørelse på baggrund af det."

Intet nyt om gammel sag

Redegørelsen fra forvaltningen angående valget af pukkelbump siger ikke noget om, hvorfor man i 2013 valgte at udskifte pukkelbump med pudebump på Langdalsvej, som også tidligere har været beskrevet i Lokalavisen Aarhus.

"Man har ikke kunnet finde noget skriftligt om årsagen til det," siger rådmanden.

Du var selv involveret i beslutningen dengang. Nu etablerer man så bumpene igen et andet sted. Hvorfor er der ingen, der undersøger historikken? Eventuelt spørger dig?

"Det havde jeg jo også håbet, at der var. Men der er jo sket medarbejderskift, og så er sådan noget gået tabt. Men medarbejderne har ikke gjort noget forkert. De har handlet ud fra Vejdirektoratets katalog over vejbump og valgt en løsning, der er teknisk i orden. Men det skal jo stadig være en løsning, som også fungerer for borgerne i praksis."

Rådmanden er nu klar til at bruge de penge, der skal til, for eventuelt at pille pukkelbump ned de steder, hvor de netop er etableret i kommunen.

Hvor kommer de penge fra?

"Dem må jeg finde. Det er ikke prisen, der er afgørende. Men det er afgørende, at vi får skabt nogle løsninger, der skaber tryghed i trafikken og er til at leve med."

Hvorvidt det fremover skal være pudebump eller pukkelbump, der sættes op i Aarhus, vil rådmanden også træffe beslutning om sidst i januar.

Sagen kort

Aarhus Kommune har sat gang i en hastighedsdæmpende trafik-indsats ved at indføre 12 zoner, hvor der maksimalt må køres 40 km/t. Det gøres blandt andet ved at opføre bump, herunder pukkelbump. Det var et flertal i byrådet, der ved et budgetforlig i 2018 afsatte en ramme på 15 millioner kroner til arbejdet med hastighedszoner i boligområder.

Lokalavisen Aarhus har kunnet fortælle om voldsomt utilfredse borgere, som oplever larm og rystelser i deres huse, når busser og andre større køretøjer passerer. En trafikforsker kalder bumpene for 'noget bras', mens Vejdirektoratet understreger, at bumpene er godkendt til brug, men skal bruges med omtanke.

Rådmanden stoppede i december alt arbejde med at opsætte pukkelbump. Inden da kom de op i Tranbjerg, Solbjerg, Stavtrup, Hjortshøj, Sabro og delvist i Brabrand. Mens de stadig mangler fartdæmpning i Spørring og på Langenæs. 

Publiceret 12 January 2021 10:22