"Dødskrydset" på Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej, hvor der på to år er sket to trafikdrab. Begge gange er det de bløde trafikanter, der har måttet betale den højeste pris. Foto: Louise Nyvang Burmeister

Eksperter om dødskryds:

Et billigt tip og et 'ja tak' til stærekasser

Lokalavisen Aarhus har bedt to trafiksikkerhedsrevisorer give deres bud på at gøre krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej mere sikkert

Af
Louise Nyvang Burmeister

Trafik Lad stien mellem Ryhavevej og Åby Ringvej følge sin bane direkte ud til ringvejen. Så tvinges fodgængerne til at gå et lille stykke langs ringvejen, før de når til krydset. Det øger deres synlighed markant.

Sådan lyder et af forslagene fra to trafiksikkerhedsrevisorer, som Lokalavisen Aarhus har bedt om at kigge nærmere på krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej, hvor der på to år er sket to trafikdrab. Begge gange er det de bløde trafikanter, der har måttet betale den højeste pris.

"I dag slår stien et sving og har sin udmunding lige ved fodgængerfeltet. Det betyder, at de gående kommer ud til ringvejen og krydser vejen direkte og hurtigt. Det kan komme bag på bilisterne, da de jo ikke har visuel kontakt med fodgængerne, før de pludselig befinder sig ude på vejen. I stedet kunne man lade dem gå et lille stykke langs vejen," foreslår Jesper Lillelund, der er trafiksikkerhedsrevisor hos det rådgivende ingeniørfirma MOE.

Stien til højre på kortet, der kommer fra Ryhavevej, foreslås at gå i en lige linje ud til ringvejen, så fodgængerne skal gå et stykke sydpå langs ringvejen, inden de kommer til fodgængerfeltet.

Stien til højre på kortet, der kommer fra Ryhavevej, foreslås at gå i en lige linje ud til ringvejen, så fodgængerne skal gå et stykke sydpå langs ringvejen, inden de kommer til fodgængerfeltet. Foto: Google Maps

Michael Sørensen, trafiksikkerhedsrevisor fra Via Trafik, er enig i, at fodgængerne bør være så synlige som muligt:

"Det er et generelt trafiksikkerhedsprincip, at man forsøger at gøre bløde trafikanter synlige. Her burde signalreguleringen dog forhindre, at fodgængere er i krydset, når biler kører forbi. Men hvis der er tale om bevidst kørsel over for rødt lys, så skal jeg ikke kunne afvise, at mere synlige fodgængere vil have den effekt, at man i højere grad respekterer det røde lys," siger Michael Sørensen og tilføjer:

"Det skader i hvert fald ikke, og det er billigt at gøre."

Kun ét fodgængerfelt

Et andet element ved krydset gør også fodgængerne mindre synlige, nemlig at der intet fodgængerfelt er i den sydlige del.

"Det kan medføre, at bilisterne føler det 'mindre farligt' at køre over for eksempel gult lys, da de jo ikke konflikter med fodgængere, som står og venter på at komme over vejen. Konflikten opstår først, når de er kommet over til krydsets nordlige ben, hvor der rent faktisk er et fodgængerfelt," siger Jesper Lillelund.

Han peger på flere ting, som gør, at bilister har en tendens til at køre stærkt i gennem krydset:

"Afstanden mellem krydset ved Edwin Rahrs Vej og de nærmeste kryds på strækningen er forholdsvis lang, cirka 500 meter. Samtidig kan man se krydset på lang afstand, hvilket kan få nogle bilister til at speede op for at nå over krydset for grønt lys," siger Jesper Lillelund.

Kontrol, kontrol, kontrol

Ifølge Michael Sørensen vil politikontrol være det, der vil virke bedst i forhold til at gøre krydset mere sikkert:

"Jeg tror, det handler om at ændre eller påvirke en kultur for liiige at ville nå med over for gult eller rødt. Og der er hovedsvaret kontrol. Stil politifolk derud eller sæt kameraer op."

Begge eksperter mener, at stærekasser kan være en god løsning i krydset.

"Der skiltes altid med hastighedskontrol, når der opsættes stærekasser, og det har en præventiv effekt på hastighedsniveauet," siger Jesper Lillelund.

"Stærekasser har en dokumenteret positiv effekt på at sænke hastigheden. Det vil være helt oplagt at sætte op," lyder det fra Michael Sørensen.

At hastigheden kommer ned, kan også have en positiv effekt på kørsel over for rødt eller gult lys.

"Det gør, at man nemmere kan nå at bremse," siger Michael Sørensen.

Gangbro skal være nem

Rådmand Bünyamin Simsek (V) vil udover stærekasser også gerne lave en gangbro over krydset, som tidligere omtalt i Lokalavisen Aarhus.

Det kan ifølge Michael Sørensen være en god løsning, men man skal tænke sig godt om.

"En gangbro er jo i udgangspunktet et rigtig sikkert tiltag, fordi du får adskilt fodgængere og biler i rum. Men man skal sikre sig, at den vil blive brugt, for fodgængere er ekstremt følsomme over for omveje. Det skal ikke føles besværligt, for så vælger man hurtigt en mere direkte vej," siger Michael Sørensen og tilføjer:

"At få fodgængerne ud af krydset, vil også have en positiv indvirkning på trængslen, da man vil kunne give bilisterne grønt i længere tid."

Fakta

Et farligt kryds

I maj 2018 døde en 21-årig kvinde efter en påkørsel i krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej. I oktober 2020 døde en 23-årig kvinde efter ligeledes at være blevet ramt af en bil i krydset.

Lokalavisen Aarhus observerede krydset i en time i morgentrafikken i uge 44. Her kørte 14 bilister over for gult (som de burde have bremset for) og to kørte over for rødt lys. En fodgænger gik over for rødt.

Publiceret 11 November 2020 07:28