Ejer af Blue Caviar, Brian Mogensen (tv.) og Go' Kaffe-ejer Steffen Vester er nye naboer i bindingsværkshuset i Vestergade 7.

Ejer af Blue Caviar, Brian Mogensen (tv.) og Go' Kaffe-ejer Steffen Vester er nye naboer i bindingsværkshuset i Vestergade 7. Foto: Anders Michaelsen

Go' kaffe med blå kaviar:

Café og herretøjsforretning er nye naboer under samme tag

Det handler om at give kunderne en anderledes og ekstra oplevelse, når kaffebiksen Go' Kaffe er flyttet ind som en del af herretøjsforretningen Blue Caviar i Vestergade

Af
Anders Michaelsen

BUTIKSLIV En kaffebar med barstole og en barista bag disken. Ligesom en almindelig café bare omgivet af tøjstativer med skjorter, jeans og læderstøvler. Det er en unik kombination, der indkapsler en af byens nyeste butiksnaboskaber.

Og det var også det skæve, Brian Mogensen, ejer af herretøjsforretningen Blue Caviar, gik efter, da han for tre år siden flyttede ind i det gamle bindingsværkshus i Vestergade 7 overfor Magasins parkeringshus. Nu har butikken så fået tilføjet endnu et twist af skævhed.

For Go' Kaffe, der i forvejen eksisterer på Ingerslevs Boulevard, er nu også at finde på adressen i Vestergade, og det er side om side med herretøjsbutikken Blue Caviar.

"Det handler om at give folk en anderledes oplevelse og være lidt ved siden af. Ligesom huset, stemningen, kaffen og tøjet," siger Steffen Vester, indehaver af Go' Kaffe.

"I dag forlanger folk i højere grad en oplevelse og noget mere, når de går ud og shopper, end de gjorde for 20 år siden. Det betyder, du skal ramme dem noget mere på oplevelsen. Og når du så skeler til de større byer i Europa, kan man godt se, det krydsfelt mellem forskellige brancher bliver dyrket mere og mere," fortæller Brian Mogensen.

Samme oplevelse

Og det er i den krydsild af kaffe og denim, der ifølge Brian Mogensen, skal være med til at give kunder noget til sanserne og en anden oplevelse i butikken, hvor man som cafékunde kan følge med i butikkens liv, eller som tøjshopper kan give sig hen til en kop med pause.

"Selvom vi ikke har det samme produkt, så tror jeg, vi begge spiller på den samme oplevelse og på det samme nærvær til vores kunder. Vi vil gerne kende vores kunder og være tæt på dem og tilbyde dem noget mere," siger Brian Mogensen.

Nærværet og den personlige oplevelse er ifølge ham det, de fysiske butikker skal kunne i konkurrence med den omfattende internethandel.

"I takt med at internettet bliver dyrket mere og mere og har fået et indtog, man unægteligt bliver nødt til at tage seriøst, så er det klart, at det stiller større krav til de fysiske butikker. Så hvis vi kan prikke på nogle sanser og en oplevelse, som du ikke kan ved at trykke fire gange på computerskærmen, så er det det, vi skal gøre," siger tøjbutiksejeren.

De to butiksejere kender hinanden gennem fælles bekendte og fik ideen til det nye koncept ved en række netværksmøder.

De to butiksejere kender hinanden gennem fælles bekendte og fik ideen til det nye koncept ved en række netværksmøder. Foto: Anders Michaelsen

Optimisme at spore

Det var i slutningen af februar, at Go' Kaffe kunne åbne i bindingsværkshuset på Vestergade. Alt var som det skulle være - altså lige indtil corona kom og trak en dyne henover landet blot tre uger efter åbningen af det nye koncept.

Kaffebaren var lukket indtil for tre uger siden, mens Blue Caviar måtte holde lukket i fem uger. De mange dage og uger med lukkede døre har dog ikke sat sine spor på optimismen. Kunderne skal nok komme tilbage igen.

"Når man er hernede og ser folk komme forbi, kan man bare se - og især hos de unge mennesker - at de har savnet at kunne samles, sætte sig og hygge sig. Og vi kan også mærke, at når folk kommer ind, siger de: 'Ej, det var da dejligt, at man nu kunne få en kop kaffe'," siger Steffen Vester

"Jeg tror, der er mange, der stadig tænker over alt de her ting med corona og retningslinjer, som man jo også skal. Men jeg tror også, den helt brede befolkning trænger til at komme ud og føle sig lidt normal igen. På den måde er vi er positive og fortrøstningsfulde, og nu glæder vi også bare til for alvor at komme i gang igen," slår Brian Mogensen fast.

Det er i krydsfeltet mellem en herretøjsforretning og en kaffebar at Steffen Vester og Brian Mogensen vil give kunderne en anderledes oplevelse.

Det er i krydsfeltet mellem en herretøjsforretning og en kaffebar at Steffen Vester og Brian Mogensen vil give kunderne en anderledes oplevelse. Foto: Anders Michaelsen

Publiceret 28 May 2020 10:00