Foto:

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Borgmesteren brugte 58.000 kroner på at reklamere for velgørenhed, der samlede 36.844 kroner ind

Jacob Bundsgaard og Socialdemokratiet brug af reklamepenge på Facebook møder politisk kritik

De fleste aarhusianere kender modeljernbanen på Aarhus Hovedbanegård. Med en to-krone kan man få toget i glasmontren til at køre rundt.

I år blev 18.244 to-kroner lagt i modeljernbanen - altså 36.844 kroner, som blandt gik til otte velgørende formål og organisationer - heriblandt Børnehjælpsdagen, Kvindehuset i Århus, Børns Voksenvenner Aarhus og Folkekirkens Familiestøtte.

Og måske ved du allerede det, fordi du er en af de 443.000 Facebook-brugere, der har set en video fra Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S), hvor han smider en to-krone i modeljernbanen.

Ifølge Berlingske er er selve opslaget til videoen blevet set af 1,2 mio. brugere og promoveret tre gange - noget der har kostet Socialdemokratiet mellem 58.000 og 70.000 kroner. Og det faktum, at der er blevet brugt flere penge på promoveringen af opslaget end selve indsamlingen har tjent ind vækker harme blandt byrådskollegaer.

Både Knud N. Mathiesen (DF) og Keld Hvalsø (Enhedslisten) kritiserer borgmesterens prioritering.

"For de penge kunne han jo have haft uddelingen på forsiden af Århus Stiftstidende, men nu giver han penge til en virksomhed, der hverken betaler skat til Aarhus eller Danmark, og som ikke bidrager til byen på nogen måde," siger Keld Hvalsø til Berlingske.

am

Publiceret 21 January 2020 10:25