Foto: Anders Michaelsen

En læser får svar:

Hvad kan man gøre ved manglen på parkeringspladser?

Parkeringsmuligheder og priser er de vigtigste værktøjer for at mindske eller øge bilerne på vejene, fastslår trafikforsker. Den teknologiske udvikling på området kan dog måske mindske noget af irritationen

Af
Anders Michaelsen

Trafik Hvordan gør vi noget ved udfordringen med mangel på parkeringspladser? Sådan spørger Lisbeth Rasmussen fra Frederiksbjerg, der ikke tænker, hun har 10-12.000 kroner årligt til at parkere i garage for, og som er træt af dagligt at bruge masser af spildtid på at lede efter et sted at holde sin bil.

Hvad man kan gøre teknologisk såvel som politisk, har vi taget et kig på. Og her er parkering et vigtigt styringsredskab i kommunens trafikpolitik og afgørende for, hvor mange biler der er på vejene. Her kan man skrue på priserne og parkeringspladserne til at øge og mindske antallet af biler. Det fortæller trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann:

"Pointen med parkering er, at det er en vigtig del af den kommunale trafikpolitik og en del af den trafikpolitik, man nu vil have. Skal beboerne have let ved at parkere og dermed have en bil, eller vil man gøre det svært og have få biler på Frederiksbjerg? Så længe kommunen ikke kan sætte pris på at køre på vejene, så er priserne og muligheden for at parkere sin bil det vigtigste redskab, kommunen har for at bedrive den trafikpolitik, den nu vil have."

Ifølge trafikforskeren er det paradoksalt nok højere priser på parkering og det at have en bil, der er den mest effektfulde løsning på de manglende parkeringspladser, som Lisbeth Rasmussen efterspørger.

"Her er priserne og de krav kommunen stiller til antallet af parkeringspladser ved fremtidig byggeri, de redskaber kommunen kan tage i brug. Jo dyrere det er at have en bil, des mindre attraktivt er det at have en bil. Her ligger den del af ansvaret på Christiansborg, hvor det siden 2007 er blevet billigere at eje en bil, da man har sat afgifterne ned. Havde man haft de samme afgifter, som man havde før 2007, havde der eksempelvis været færre biler per 1000 indbyggere på Frederiksbjerg," lyder vurderingen fra trafikforskeren.

Teknologien kan hjælpe på spildtid og pladser

Kigger man på den 2050-trafikplan, Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simsek (V) præsenterede i starten af september, indeholder den to helt konkrete løsningsforslag til at øge antallet af parkeringspladser i byen - heriblandt på Frederiksbjerg. I planen er indskrevet et forslag om henholdsvis et parkeringsanlæg med 500 p-pladser under Ingerslevs Boulevard til 275 millioner kroner og et parkeringshus på Trøjborg med 250 p-pladser til 50 millioner kroner.

Men kigger man væk fra de trafikpolitiske redskaber som at lave flere eller færre parkeringspladser eller gøre det dyrere eller billigere at parkere, så er der også forskellige parkeringsteknologier, der bliver udviklet og arbejdet på for at gøre det lettere at finde en plads.

Selve tidsspildet med at lede efter et sted at holde, som Lisbeth Rasmussen nævner, kan i fremtiden højst sandsynligt løses med et kig på mobilen. Her kan en sensor i jorden fortælle en app, hvor der er en ledig plads. Både studerende på Aalborg Universitet og det britiske tech-firma Nwave arbejder med det koncept. Her har det britiske firma allerede har haft sensorerne installeret i byerne London, Coventry og Reading.

Kigger man på pladsmanglen, er det noget den aarhusiansk-udviklet app ParkPrivate har forsøgt at komme til livs ved bedre at udnytte ledige private pladser. Med app'en kan privatpersoner og virksomheder udleje p-pladser, når de ikke selv bruger dem – og som bruger kan man booke en parkeringsplads forud, så man slipper for at lede forgæves.

Med flere store bilproducenter, der satser på selvkørende biler, kan der måske også være en fremtidig løsning på parkeringsproblemer i bymidten. Til det britiske medie Engineering & Technology udtaler direktør Sarah-Jayne Williams for Fords europæiske 'Smart Mobility'-afdeling, at selvkørende biler kan udvikle sig til en transport-service, der ikke behøver parkering i centrum.

"Du bestiller en tur fra en app, som sætter dig af ved din destination. De biler behøver nødvendigvis ikke plads i bymidten til at parkere," siger hun.

Om og hvornår den fremtid er en realitet i Danmark og i Aarhus vil tiden vise.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 95.000 aarhusianske familier har en bil, mens tal fra Aarhus kommune peger på, at der indenfor Ringgaden samlet set er knap 35.000 parkeringspladser i dagtimerne, hvoraf 21.200 er offentligt tilgængelig og resten er private.

Publiceret 24 October 2019 07:00