Krydstogtsgæsterne lægger mange penge i Aarhus.

Krydstogtsgæsterne lægger mange penge i Aarhus. Foto: Arkivfoto Visit Aarhus/Dennis Borup Jakobsen

Krydstogtsgæster lægger mange millioner euro i Aarhus

Krydstogtsgæsterner er ikke en guldgrube for detailhandlen i Aarhus, men alligevel er de vigtige for byen, og der bliver lagt mange millioner i hele Aarhus hvert år

Af
Camilla Kjærgaard Olesen

krydstogt "På hele byens vegne - museer, attraktioner, butikker og centraltplacerede caféer kan jeg sige, at krydstogtsgæsterne er meget vigtige for vores by. Det er selvfølgelig ikke alle butikker og gadeområder, der har noget ud af det, men det har byen overorndet og som helhed. De er en vigtig del af de turister, vi får til Aarhus."

Sådan lyder det fra direktør for Aarhus City Forening, Claus Bech.

Det er især designbutikker som Royal Copenhagen, Georg Jensen, byens speicalbutikker samt stormagasinerne, der trækker turisterne til, når de går i land i Smilets By.

Sidste år lavede Visit Aarhus en rundspørge blandt 1.920 krydstogtsgæster, der alle svarede på et spørgeskema omkring Aarhus. Her viste det sig, at de hver i gennemsnit havde lagt 56,34 euro, hvilket svarer til 10 millioner euro om året i Aarhus, men man ved ikke, hvor pengene er lagt henne, oplyser direktør for Visit Aarhus, Pia Lange Christensen.

Positive gæster

I år er der med 32 anløb lidt færre krydstogtsskibe i byen end sidste år, hvor tallet lød på 41. Næste år kommer der også 41 og året efter endnu flere.

"Det betyder meget for omsætningen i byen og det image Aarhus har. Vi har fået et godt brand som second city (et lands anden største by, red.), og vi har fået manifesteret os internationalt, og at vi så også er en krydstogtsby, er bare en fjer oveni hatten," siger Pia Lange Christensen.

Ingen guldgrube

Strøgets formand Claus Broberg er også glad for de mange gæster i byen, selv om det ikke er i detailbutikkerne på Strøget, krydstogtsgæsterne lægger deres penge.

"Det er ikke en guldgrube for detailhandlen. Vi skal ikke sige nej til én eneste krone, der bliver lagt i vores by, uanset hvor den bliver lagt henne, men en helt almindelig strøgbutik får ikke meget ud af de mange krydstogtsgæster," siger Claus Broberg og fortsætter:

"Men det er ikke det samme som, at jeg ikke synes, de skal være i byen. Jeg så gerne, der kom endnu flere, da de har en stor værdi for byen, og der ligger et stort potentiale i en stor omsætning, når de gæster byen," siger han og understreger, at der er en stor sandsynlighed for, at gæsterne vender retur til byen, hvis de har haft en god oplevelse, og det er ifølge Claus Broberg den bedste markedsføring, vi kan give vores by.

Den udmelding er direktøren for Visit Aarhus helt enig i:

"Hos gæsterne sidste år var besøget for 87 procent af dem enten tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende, og det er faktisk et ret højt tal. Det giver os en forhåbning om, at de vender retur til Aarhus. Mange af krydstogtsskibene kommer fra vores nabobyer - især Tyskland er godt repræsenteret - og det betyder, at det er nemmere for gæsterne at komme tilbage hertil," siger Pia Lange Christensen.

Det er Claus Bech fra Aarhus City Forening også enig i.

Han ser det også som en god mulighed for, at turisterne kommer igen, hvis de har været glade for at besøge Smilets By. Han ser det som en fordel for Aarhus som brand, at vi kan vise os frem til en række forskellige lande og dermed gøre udenlandske turister bevidste om Jyllands hovedstad.

Krydstogtsgæster

  • 56,34 euro, er det gennemsnitlige en krydstogtgæst bruger i Aarhus
  • Krydstogtanløbene i Aarhus i 2018 genererede samlet en omsætning på mere end 10 millioner euro
  • For 96% af gæsterne var det første gang de besøgte Aarhus
  • 98 % af passagererne gik i land i Aarhus
  • Gennemsnitlig bruger gæsterne 3,8 timer i land
  • 73 % af gæsterne ville anbefale et besøg til Aarhus til familie og venner
  • 37 % af gæsterne ønsker at vende tilbage til Aarhus på ferie
  • Hos 87 % af gæsterne var besøget i Aarhus tilfreds eller meget tilfredse

Kilde: Visit Aarhus

Publiceret 07 July 2019 08:00