Sådan så det ud, da letbanen åbnede i Aarhus tilbage i december. Arkivfoto: Byrd/Skyaviator

Sådan så det ud, da letbanen åbnede i Aarhus tilbage i december. Arkivfoto: Byrd/Skyaviator

Letbane-direktør:

Derfor er strækningen til Grenaa forsinket

I et længere interview til Aarhus Letbanes hjemmeside forklarer direktør Michael Borren blandt andet på, hvorfor strækningerne til Grenaa og Odder er forsinkede

Tilbage i december sidste år kørte det første letbane-tog med passagerer af sted i Aarhus. Nu er det over 100 dage siden, og på Aarhus Letbanes hjemmeside gør Michael Borre status for driften, og samtidig forklarer han, hvorfor åbningen af strækningerne til Grenaa og Odder lader vente på sig.

"Forsinkelserne på den indre strækning har påvirket hele tidsplanen, fordi alle ressourcer i september til december gik til at arbejde med ansøgninger og godkendelser for den indre strækning. Ved åbningen i december fik vi så en række nye vilkår, som vi skulle håndtere, og det har også kostet forsinkelse," siger Michael Borre, som siden 1. januar har været direktør i Aarhus Letbane, til Letbanen.dk.

Ifølge direktøren er det heller ikke bare lige til at åbne de nye strækninger blot fordi, letbanen-strækningen i Aarhus er åbnet.

"Samtidig er der tale om helt nye systemer på strækningerne mod Odder og Grenaa: Nye tog, overkørsler, kørestrøm, sikringsanlæg og signaler, der skal spille sammen. Ja, mange steder er skinnerne også blevet skiftet ud. At få godkendt letbanestrækningen til Odder og Grenaa svarer næsten til at få godkendt en helt ny jernbane," siger han og fortsætter:

"I Danmark er tog og letbane meget, meget sikre transportmidler. Det skyldes, at alle instanser skal være helt sikre på, at tingene er i orden, så sikkerheden for passagererne er optimal."

jwh

Publiceret 12 April 2018 09:45