74-årig kvinde snydt over telefonen - resulterede i usædvanlig aktivitet kontoen
Kvinden udleverede kontooplysninger, Nem-ID og personnummer og kunne nu følge med i, at et ukendt program kørte i baggrunden på skærmen på hendes computer.
En 74-årig kvinde fra Aarhus blev mandag omkring klokken 11.00 ringet op af en mand, som fortalte, at han var fra Windows kundeservice.
Det oplyses i døgnrapporten.
Manden fortalte den 74-årige, at hendes Windows ville lukke ned inden for 15 minutter, men at han gerne ville hjælpe hende med at løse problemet. Til formålet havde manden dog brug for en betaling på 50 kroner for at ordne det.
Kvinden udleverede kontooplysninger, Nem-ID og personnummer til manden og kunne nu følge med i, at et ukendt program kørte i baggrunden på skærmen på hendes computer.
Imens dette stod på, blev den 74-årige kontaktet af sin bank, som oplyste, at der var usædvanlig aktivitet på hendes konto, herunder at flere store beløb var rykket rundt. Hun afbrød derfor opkaldet med den falske Windows medarbejder.
Gode råd fra politiet
Østjyllands Politi oplever ofte, at især ældre bliver snydt til at udlevere deres kort, koder eller andre personlige oplysninger af svindlere, der påstår, de er fra Windows, banken eller politiet. Politiet opfordrer derfor til, at man aldrig udleverer personlige oplysninger i telefonen.
Er man i tvivl om, hvorvidt personen er den, de påstår, så lav et kontrolopkald ved at bede vedkommende om at oplyse sit navn og den afdeling, de er ansat i. Læg på og ring selv til hovednummeret og spørg efter vedkommende.
Svindlerne går ofte målrettet efter ældre personer. Politiet opfordrer derfor også børn og børnebørn til at tage en snak med deres ældre familiemedlemmer og advare dem om fremgangsmåden samt vejlede dem i, hvordan de kan undgå at blive snydt.
mw