Andreas Helbo Beck og Nikolaj Viborg gik fra at være to om Dialægt til nu seks mand i et fusioneret selskab. Foto: Sebastian Kjær, TechSavvy Media

Andreas Helbo Beck og Nikolaj Viborg gik fra at være to om Dialægt til nu seks mand i et fusioneret selskab. Foto: Sebastian Kjær, TechSavvy Media

Dialægt-drenge og Citatplakat i Løvens Hule-fusion:

"En kæmpe overraskelse"

Aarhus-virksomheden Dialægt var for anden gang med i Løvens Hule - uden rigtig at være med

Af
Danni Paulsen

Torsdagens udgave af det populære DR-program Løvens Hule sluttede på noget anderledes vis end normalt.

Løverne valgte som så ofte før at investere i en virksomhed, men denne gang var det med en fusion for øje.

To unge fyre bag Citatplakat.dk, som laver sjove plakater og kort, var med i programmet for at få penge med hjem, og det fik de. Løverne Jesper Buch og Jan Lehrmann gav samlet 1,2 millioner kroner for 20 procent af virksomheden.

Men investeringen var med den forudsætning, at Citatplakat.dk og Aarhus-virksomheden Dialægt, som også laver sjove plakater, skulle fusionere.

De to virksomheder var nemlig hinandens direkte konkurrenter, og for næsten præcis et år siden investerede netop Jesper Buch og Jan Lehrmann samme beløb i Dialægt i Løvens Hule.

"Kæmpe overraskelse"

Nu er fusionen en realitet, og så snart Erhvervsstyrelsen har godkendt det, hedder den nye virksomhed Dialægt/Citatplakat ApS. Det fortæller Nikolaj Viborg, som i 2018 grundlagde dialægt sammen med Tranbjerg-fødte Andreas Helbo Beck.

"Det kom faktisk som en kæmpe overraskelse. Dagen efter optagelserne ringede Jan Lehrmann og sagde, at de havde en spændende nyhed og mulighed. Det kom ud af det blå, for vi anede ikke, at Citatplakat.dk skulle være med."

I programmet forklarer Kasper Laursen og Oliver Christopher Hansen fra Citatplakat.dk, at de havde gået med tanker om at fusionere. Faktisk havde de forinden selv taget kontakt til Dialægt.

"For noget tid siden ringede Kasper og spurgte, om vi var interesseret i at sælge Dialægt til dem, men det kom vi aldrig videre med, fordi vi var nogenlunde lige store," forklarer Nikolaj Viborg.

Foto: Sebastian Kjær, TechSavvy Media

Foto: Sebastian Kjær, TechSavvy Media

Afvisning og bytur

Da han og Andreas havde talt med Jan Lehrmann i telefonen, var de rimeligt afklarede.

"Vi sagde ja til at mødes og høre om deres tanker, men efter vi lagde på, kiggede Andreas og jeg på hinanden og sagde, at det skal vi bare overhovedet ikke. Det var vores konkurrenter, og vi følte ikke, at vi klar til det. Men vi blev dog enige om at give det en chance og se, hvad de her to Næstved-drenge var for nogen."

Det resulterede i et møde i Jesper Buchs store Frederiksberg-villa, hvor det blev gjort klart for aarhusianerne, at det var helt op til dem, om de kunne se sig selv i en fusion.

"Vi sad rundt om bordet og spiste selvfølgelig noget takeaway fra JustEat, og så gik det ret hurtigt op for os, at vores virksomheder mindede ekstremt meget om hinanden, og at vi fire (Dialægt og Citatplakat, red.) havde en rigtig god kemi sammen. Så der gik ikke længe, før vi kunne se, at en fusion kunne give god mening for os alle, og vi fire endte med at buldre videre i byen. Det blev en sen aften, men det var skidegodt," griner Nikolaj Viborg.

Skal skydes af

Dialægt, som tidligere har holdt til i Katrinebjerg-området, men nu ligger i Åbyhøj, kommer i det store hele til at køre videre som hidtil.

Men samlet skal de to virksomheder nu vokse under nyt navn og indtage nye markeder.

I Løvens Hule argumenterede Jesper Buch og Jan Lehrmann for, at det fusionerede selskab vil kunne blive så stort, at eksempelvis magtfaktoren på plakat- og postkort-markedet, amerikanske Hallmark, kan finde på at lave et opkøb for et trecifret millionbeløb.

Og det er også ambitionen for fremtiden, fastslår Nikolaj Viborg.

"Det fik vi afklaret inden fusionen. Det stod klart, at ingen af os har et ønske om at opbygge en eller anden familievirksomhed, der skal gå i arv. Vi vil gerne opbygge en stor forretning og så på et tidspunkt skyde den af, hvis det rigtige tilbud kommer, for derefter at gå videre med det næste iværksætterprojekt."

Publiceret 06 February 2020 20:55