De hedder alle Vuust. Her er de fire mandlige medlemmer af Fem x Vuust. Fra venstre er det litteraturstuderende Frederik, fætter Christian, docent på musikkonservatoriet, gymnasieelev Mikkel og Peter Vuust, der er hjernen bag og leder af Center for Music in the Brain og professor ved musikkonservatoriet. Foto: John Blæsbjerg
De hedder alle Vuust. Her er de fire mandlige medlemmer af Fem x Vuust. Fra venstre er det litteraturstuderende Frederik, fætter Christian, docent på musikkonservatoriet, gymnasieelev Mikkel og Peter Vuust, der er hjernen bag og leder af Center for Music in the Brain og professor ved musikkonservatoriet. Foto: John Blæsbjerg
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vuust, Vuust, Vuust, Vuust og Vuust: Familien og musik flyder sammen

En familie, to generationer, fem dygtige musikere med efternavnet og kærligheden til jazz til fælles. Den ældste, Peter Vuust, mener, at deres gode gehør er genetisk betinget, men at deres høje niveau skyldes en stor passion og mange timer med musik

Af Bente Tahmasbi Hansen

 

I denne mørke tid skinner solen hver eneste morgen for professor Peter Vuust mellem klokken 5.30 og 7. Da er han nemlig i selskab med sin bas i familiens kælder i Åbyhøj.

“Jeg elsker det. Jeg kan godt overveje at blive liggende, når vækkeuret ringer, men kun i tre minutter, så springer jeg op,” siger Peter Vuust, der ifølge ham selv går latterligt tidligt i seng, når han ikke er ude at spille om aftenen.

Han er lige så kendt for sin hjerneforskning som sin jazzmusik og leder Center for Music in the Brain på Kommunehospitalet i Aarhus. Der er mange hvide kitler på gangene ind til centeret, men på Peter Vuusts kontor er der en behagelig sofa og et keyboard under et foto af jazzmusikeren Miles Davis.

“Jeg formidler. Både i mit arbejde som leder af centeret, når jeg skriver artikler, og når jeg spiller jazz. Det er vigtigt, for jazz opfattes af nogle som elitært, men det er i virkeligheden for alle,” fastslår bassisten.

Selv blev han sparket til klaverundervisning som seks-årig. Det var helt fint, men den store kærlighed til musik opstod først, da han som teenager hørte Paul McCartneys 'Venus og Mars'. Den optog Peter Vuust så meget, at han tog hjem fra gymnasiet i det store spisefrikvarter for at spille den på sin bas.

“Selvmotivation er den stærkeste kraft, der findes. Intet slår det. Derfor har jeg valgt ikke at lære mine sønner at spille. Vi har leget og spillet sammen for sjov næsten hver dag, men først i nyere tid lærer jeg dem noget, og kun hvis de spørger. De er i øvrigt ved at overhale mig big time,” siger han og stråler af stolthed.

“Jeg er stolt af dem, fordi de gør noget, de brænder for. Ikke fordi de er gode til musik,” forklarer det ældste medlem af Fem x Vuust.

Fem gange Vuust er en familie i to generationer med til sammen massevis af jazzudgivelser på samvittigheden. Foto: Thomas Knoop
Fem gange Vuust er en familie i to generationer med til sammen massevis af jazzudgivelser på samvittigheden. Foto: Thomas Knoop

Godt gehør er genetisk

På spørgsmålet om man i deres familie har et særligt talent eller er specielt flittige, svarer han:

“Vi har i vores familie et godt gehør. Både Christian og jeg har undervist i hørelære, det skal man have for at være en god jazzmusiker. Forskningen viser, at enæggede tvillinger har mere sammenlignelige hørelser end tveæggede. Der er en genetisk sammenhæng.”

Men det store jazz-fællesskab i familien er født ud af en fælles interesse.

“Vi har den samme musiksmag. Og så har vi det utroligt godt i hinandens selskab. Alle 44 medlemmer af Vuust-familien mødes en gang om året på Hotel Munkebjerg,” forklarer Peter Vuust.

Ligesom sin far haar. Peter Vuust har videreført den tradition. 22-årige Frederik og 18-årige Mikkel Vuust er da også blevet gode til alle tre ting. Men de synes, livet er for kort til golf, så det må deres far spille med farfar.

Til gengæld slår de sig meget gerne løs på henholdsvis klaver og trommer. Frederik Vuust synger også.

“Jeg er alt for genert til det og er heller ikke særlig god. Det er han. Og Clara er helt fantastisk. Hun skal synge, når vi spiller på Elværket,” siger komponisten om sin kusine, der kan lyde så rent og fint som en frostklar februarmorgen.

Fem x Vuust skal i Åbyhøj spille en blanding af standards, nogle af Peter Vuusts kompositioner og noget latinamerikansk, fordi kusine Clara Vuust har en force ud i det. Hendes italienske mand er også jazzmusiker.

Det bliver altså alt sammen i familien. Også når fætter Christian Vuust stemmer i med sin tenorsaxofon. Han er bare to år yngre end 55-årige Peter Vuust, og de to har spillet sammen i årevis og et hav af variationer.

Christian Vuust er en prisbelønnet musiker, der har komponeret roste jazzalbums, og som medvirker på et væld af udgivelser. Han er desuden docent på konservatoriet.

“Jeg ser min fætter oftere, end jeg ser min bror. Da vi var unge, spillede Christian og jeg sammen med de århusianske jazzikoner Nikolaj Hess - og Emil Hess. Det gør vi stadig. For nylig i et fuldstændig proppet musikhus,” fortæller Peter Vuust og joker med at Fem x Vuust nu overgår Tre x Hess. I hvert fald når det kommer til antallet.

Peter Vuust formidler både når han skriver videnskabelige artikler og når han spiller jazz. Foto:John Blæsbjerg
Peter Vuust formidler både når han skriver videnskabelige artikler og når han spiller jazz. Foto:John Blæsbjerg

Finder melodien

Når professor Vuust går på scenen i Elværket, har han om dagen holdt foredrag om sin bog 'Musik på hjernen'. Tre dage senere udgiver han sin næste plade 'Leaves of Love', der synges af Veronica Mortensen.

Holder han da aldrig fri? er det oplagte spørgsmål.

“Helt sikkert. Men jeg keder mig hurtigt. Jeg holdt en lang juleferie, men blev rastløs efter fire-fem dage. Så gav jeg mig til at komponere. Det blev til en sang hver morgen,” siger Peter Vuust.

“Jeg skrev 15, hvoraf de 10 var gode. Jeg gav mig selv to timer, og så blev det, som det blev. Det er nemlig processen, der er sjov. Og jeg ved aldrig, hvad der er rigtig godt, før vi har spillet det sammen.”

Nogle numre føles som tøj, der er alt for småt og ubehageligt. Andre folder sig bare ud. Vuust-folket spiller ofte 'September Song', som er et eksempel på et nummer, der blev til næsten helt af sig selv.

“Det tog tre minutter at skrive og varer fem minutter, når vi spiller det. Det er så enkelt,” mener komponisten, der også har skrevet en lang række ord i 70 videnskabelige artikler ind imellem de mange noder, han fornøjer sig med.

Er alting mon nemt for ham?

“Slet ikke, men man skal kæmpe med sine udfordringer. Beethoven skrev fantastisk musik, selv om han var døv. Vi fik godt 100 millioner kroner til 'Center for Music in the Brain' for to år siden. Men inden missede jeg et stort legat, fordi jeg kiskede i et afgørende interview,” eksemplificerer Peter Vuust.

“Jeg græmmede mig i flere uger, men indså, at jeg havde forberedt mig forkert og lærte af det. Vores fejltagelser er meget mere lærerige end vores succeser. Man skal bevare gåpåmodet og det gode humør. Og det tror jeg, at jeg er god til,” vurderer han.

Peter Vuust finder melodien. Og deler den gerne. Både med sin familie og os andre. Onsdag 8. november sker det så på Elværket.

Publiceret: 01. November 2017 13:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt