Vandflyveren kommer atter i luften fra 20. februar, og om et års tid kan det være, at to af slagsen er i drift. I år er der planer om flere sightseeingture over Aarhus og København og andre byer.
Vandflyveren kommer atter i luften fra 20. februar, og om et års tid kan det være, at to af slagsen er i drift. I år er der planer om flere sightseeingture over Aarhus og København og andre byer.
Pressefoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vandfly-boss forventer millionoverskud og nyt fly snart

Nordic Seaplanes havde et godt 2017, men forventer først at kunne sende fly nummer to på vingerne om et års tid

Virksomheden bag vandflyveren, Nordic Seaplanes, er efter alt at dømme ved at blive en god forretning.

Efter et lille underskud i 2015 og et meget beskedent overskud i 2016 tegner 2017 til at blive et rigtig fint år.

Kaptajn og direktør Lasse Rungholm forventer et sekscifret tal med to streger under i regnskabet for 2017.

“Det er svært at sige, hvor stort det bliver, da vi havde regnskabsafslutning til nytår, så revisorerne er stadig i gang. Men der kommer et overskud, og mit gæt vil være, at det er på den pæne side af en million kroner,” siger han til Lokalavisen Aarhus og fortæller, at det forgangne år forløb uden større problemer.

“Vi er rigtig godt tilfredse. Vi endte med at flyve 12.500 passagerer, havde 1660 afgange og blot 10-12 forsinkelser/aflysninger på grund af dårligt vejr eller små, tekniske problemer.”

Klar til ny flyvemaskine

Lasse Rungholm ejer selskabet sammen med den sjællandske erhvervsmand og tidligere racerkører Lars Erik Nielsen, og de to herrer er fast besluttet på at skulle have endnu et fly i luften mellem København og Aarhus.

I januar 2017 søgte de de første tilladelser, og nu er de fleste myndighedsgodkendelser på plads.

Der mangler dog stadig en miljøgodkendelse fra København

“Før det er på plads, kan vi ikke gå ud og anskaffe os en flyver mere. Forhåbentlig får vi tilladelserne i år, men først derefter skal vi ud og finde et fly, købe det, flytte det, bygge det om, have trænet piloter og meget mere, så det bliver ikke i 2018. Men det skulle meget gerne blive i 2019, for det er useriøst at drive et luftfartselskab med én flyvemaskine,” siger han og uddyber:

“Det er for usikkert. På et eller andet tidspunkt sker der jo et eller andet, eksempelvis at den ene motor sluger en fugl, så vi ikke kan flyve i flere uger. Så duer det ikke kun at have ét fly. Derudover har vi passagerer til et fly mere, så det er oplagt,” forklarer Rungholm og understreger, at der for nu kun er planer om ét fly mere.

“Kan det bære, så køber vi et til. Men et af gangen.”

Flykaptajn og direktør i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, glæder sig over et veloverstået 2017. Pressefoto
Flykaptajn og direktør i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, glæder sig over et veloverstået 2017. Pressefoto

Intet pres fra lufthavn

Med en storsatsende lufthavn blot 40 kilometer væk kunne man foranlediges til at tro, at Nordic Seaplanes forretning er kommet under pres.

For selvom Aarhus Airport mest satser på rejser til udlandet, så har lufthavnen også øget antallet af afgange til hovedstaden.

Men Lasse Rungholms kunder betaler gerne ekstra for at spare tid, og tiden kan lufthavnen ikke konkurrere på, bedyrer han.

“Deres to afgange ekstra til København gør ingen forskel. Og jeg tror heller ikke, det kommer til at have en betydning, for det er ikke samme slags kunder, vi kæmper om.”

Det kommende år kommer da også til at byde på meget andet end ture mellem Danmarks to største byer.

Blandt andet flyvninger til og fra Folkemødet på Bornholm torsdag, fredag og lørdag samt “Vandfly på farten”-ture fem seks lørdag til sommer, hvor man flyver rundt til andre byer og har 10-15 sightseeingflyvninger.

Publiceret: 28. Januar 2018 08:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt