Lucian Freud står bag billedet pige med hvid hund fra 1950. Tate London
Lucian Freud står bag billedet pige med hvid hund fra 1950. Tate London
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Udstilling på Aros: Kød, nøgenhed og menneskekroppe

Find selv din vej gennem de mange forskelligartede kunstværker med afsæt i angst og håbløshed

Af Stine Østergaard

Angst, kroppe og eksistentialisme er fællestræk for de ti kunstnere, der er repræsenteret i særudstillingen 'Bacon, Freud and the London Painters' på Aros. Men derfra går kunstværkerne mange forskellige veje. Der er små portrætter og kæmpe malerier. Akrylmaling og kridtmalerier. Mørke toner og klare farver. Nogle malerier er så abstrakte, at man må stirre længe for at finde figurerne – andre så realistiske og detaljerede, at man næsten kan tælle kønshårene på modellerne.

Selve udstillingsrummmet er inspireret af teatrets verden med en 'scene' som midtpunkt, hvorfra man kan udforske rummet. Malerierne hænger på væggene i en ikke-kronologisk – ulogisk fristes man til at sige – orden, hvor maleri nummer 10 sagtens kan hænge mellem nummer tre og nummer 89.

“Den rette måde at gå gennem udstillingen findes der ingen opskrift på,” siger museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen.

“Ideen om eksistentialisme er netop, at livet består af en række valg. De valg, vi træffer, er afgørende for, hvordan livet bliver. Det har vi taget med i udstillingen, hvor der ikke er nogen rigtig eller forkert rækkefølge at se tingene i.”

Formidlingen er altså på eget ansvar.

Derfor er der heller ingen tekster ved kunstværkerne andet end et tilfældigt nummer. I en lille folder finder man selv en kort tekst til hvert maleri.

“Når man starter med ét maleri, farver det blikket på det næste værk, man går videre til. Derfor bliver det en meget subjektiv oplevelse, som er forskellig for alle. Det væsentligste i denne her udstilling er, at din oplevelse er anderledes end min,” siger Pernille Taagaard Dinesen.

The London Painters

Den britiske kunstnergruppe The School of London opstår i årtierne efter Anden Verdenskrig. Gruppens kunstneriske udgangspunkt er efterkrigstidens sønderbombede Europa, hvor de med afsæt i temaer som angst og håbløshed portrætterer mennesket som et skrøbeligt, desperat og nøgent individ.

Det er først efterfølgende, at kunstnerne er blevet kaldt The School of London, men de havde i datiden meget med hinanden at gøre på kryds og tværs.

“De var hinandens venner, elskere, modeller og lærere,” siger Pernille Taagaard Dinesen.

Udstillingen er blevet til i et unikt samarbejde mellem Aarhus-kunstmuseet og Tate London og kan ses på Aros frem til 4. februar 2018.

 

Der er ingen rigtig eller forkert rækkefølge at opleve malerierne i. Man finder info i en lille folder, der hører til udstillingen. Foto: Stine Østergaard
Der er ingen rigtig eller forkert rækkefølge at opleve malerierne i. Man finder info i en lille folder, der hører til udstillingen. Foto: Stine Østergaard
Udstillingen ’Bacon, Freud, and the London Painters’ er blevet til i samarbejde med Tate, London. Foto: Stine Østergaard
Udstillingen ’Bacon, Freud, and the London Painters’ er blevet til i samarbejde med Tate, London. Foto: Stine Østergaard
Udsnit af Francis Bacons tre sammenhængende billeder fra 1944. Tate London
Udsnit af Francis Bacons tre sammenhængende billeder fra 1944. Tate London

Publiceret: 01. November 2017 19:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt