Gellerupparken er ét af de boligområder, som er med i det nye projekt ’Iværksætterunge’.
Gellerupparken er ét af de boligområder, som er med i det nye projekt ’Iværksætterunge’.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Udsatte boligområder: Iværksætteri skal styrke unge og deres lokalmiljø

Både de unge og deres lokalområder skal nyde godt af ny iværksætterundervisning, som begynder efter sommerferien næste år

Otte skoler i udsatte boligområder i Aarhus, Ung i Aarhus Syd og seks boligsociale helhedsplaner skal fra skoleårets begyndelse i august 2018 og to år frem arbejde sammen om projektet 'Iværksætterunge'.

Der er tale om et valgfag i skolernes 7.-9. klasser, og målet er at give eleverne iværksætterkompetencer for derigennem at skabe en positiv forandring i de boligområder, hvor de unge bor.

Det fysiske resultat bliver initiativer i lokalområderne, arrangeret af eleverne i samarbejde med instanser udenfor skolen, til glæde for andre.

LÆS OGSÅ: Udviklingshæmmede spiller Gasolin i ny musical

Men målet er mere end det:

“Meget tyder på, at iværksætterundervisning har en positiv indvirkning på manges skolegang. Det giver mulighed for at gå i skole på en anden måde, end man plejer, og det er nogle helt andre kompetencer, som kommer i spil, og det kan være med til at øge glæden ved at gå i skole. Det smitter så igen af på udbyttet af undervisningen,” forklarer projektleder i Fonden for Entreprenørskab, Peter Rasmussen, som fortæller, at det, der kommer i spil, blandt andet er en bedre forståelse for omverdenen, handlekraft, initiativrigdom, kreativitet og det at strukturere og planlægge.

“Det kan lyde som en masse svære ord, men det er det ikke, når de bruges i praksis. Det giver nogle personlige ressourcer, som kan bruges senere i livet og skolen,” siger Peter Rasmussen.

Kvalificerer unge til livet

Det er de helt enige i på Søndervangskolen i Viby, som er én af de skoler, der er med i 'Iværksætterunge'. Her siger Martin Bernhard, udskolingsleder og viceskoleleder:

“Vi skal lære vores unge at stave og regne, men vi skal også lære dem at samarbejde, være nysgerrige, kreative og udholdende. Vi skal give mere end basisundervisningen. Der skal konkrete opgaver til, så man kan omsætte sin viden til virkelige projekter. I dag er det ikke længere nok kun med basisundervisning. Det er noget andet, som arbejdsmarkedet og ungdomsuddannelserne kræver. Og vi skal kvalificere eleverne til en ungdomsuddannelse og livet efter folkeskolen,” siger han.

Iværksætteri virker

Også den boligsociale medarbejder i Langkærparken, Jan Houborg Andersen, er positiv over at være med i projektet:

“Vi har to gange tidligere været med i et andet iværksætterprojekt kaldet Mind Your Own Business (MYOB). Her så vi, at de unge blev meget interesserede i iværksætteri. De unge, som før ikke var særligt motiveret, blev pludselig meget motiveret. Så meget, at de simpelthen ikke havde tid til at holde pause. Så iværksætteri er en god måde at nå nogle af dem, som ikke er så interesseret i skolen,” fortæller Jan Houborg Andersen og fortsætter:

LÆS OGSÅ: Lokal ildsjæl: ’Jeg synes, Brabrand er fantastisk’

“Gennem MYOB så vi desuden, at syv ud af otte deltagere fortsatte i gymnasiet. Det var rigtig positivt, da en tredjedel af vores unge i Langkærparken ikke bliver erklæret uddannelsesparate, og en tredjedel af vores unge ikke er i gang med en ungdomsuddannelse 15 måneder efter endt folkeskole. Hvis 'Iværksætterunge' kan være med til at understøtte, at nogle af dem, som ikke er motiveret, får en billet ind i en uddannelse, så er det med til at løse et stort problem.”

“Grib chancen”

En af de unge, som har prøvet at deltage i et iværksætterforløb, er Daniel Pedersen Jafehvand fra Trige.

Der var tale om Mind Your Own Business, som altså er et andet tilbud end det nye 'Iværksætterunge', men hvor iværksætteri også er omdrejningspunktet. Sammen med ni andre unge lavede han virksomheden Whired.

Meldingen fra ham er klar:

“Grib muligheden for at være med! Det har kun været godt. Det er virkelig noget, som man tager med sig og kan bruge videre på en ungdomsuddannelse og i livet generelt,” fortæller han og fortsætter:

“Man lærer at kommunikere med andre, at samarbejde og fremlægge - det er meget store ting. Desuden oplevede vi at blive taget meget seriøst med vores projekt.”

Publiceret: 10. Oktober 2017 12:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere