I Techno spiller Simon Mathew rollen som ’Jeg’et’, der bryder grænser og møder ekstremer i sin higen efter en anden mands kærlighed. Foto: Anna Marín Schram
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Teaterstykke på homobar: Syret monolog om sex tilsat heftig house

Simon Mathews syrede monolog om hårde stoffer og rå sex tilsat DJ Natal Zaks’ pulserende housemusik er fundamentet i Techno. En ekstremforestilling der spiller på Gbar fra 10. januar

Af Mai-Britt Jeppesen

En mørkhåret, kortklippet fyr iklædt hættetrøje og sneakers slingrer småfnisende ind på dansegulvet. Han er tydeligt beruset og høj på coke. Han begynder at bevæge sig til housemusikkens pulserende beats.

Med et intenst blik naglet til mængden omkring sig, taler han kælent, insisterende:

”Dine svedende pupiller. Jeg ser dem et sted i massen. De penetrerer allerede mine. Din krops mekaniske skridt, de nærmer sig min krop. Vi danser.”

Musikken tager til i styrke, og fyren lader sig opsluge af den monotone rytme og det røde diskolys. Han danser. Voldsomt. Han stønner. Liderligt. Råber:

“Du er så langt væk, dine pupiller er så store og flotte. Jeg har lyst til at spise dem som Blue Jeans.”

LÆS OGSÅ: Gallafest på Aarhus Teater hylder frivillige og samler penge ind

Rækken af spots i loftet bliver tændt, og Gbar viser sig fra en sjælden oplyst side. Første scene fra forestillingen Techno er slut.

Bag mikserpulten skruer den aarhusianske DJ Natal Zaks på knapperne, og de elektroniske beats forstummer.

Fra 10. januar til 10. februar spiller Techno her på dansegulvet på Gbar. Techno er en del af projektet 'Udflugten', som er et samarbejde mellem Aarhus Teater og Teatret Republique i København. De sender teaterstykkerne på udflugt - ud af de etablerede scener.

Monolog i en ny verden

Skuespiller Simon Mathew spiller hovedpersonen, 'Jeg'et, i stykket; en homoseksuel fyr, der bryder sine grænser og møder ekstremer i håb om at få gengældt sin kærlighed. Foruden ham står DJ Natal Zaks bag mikseren og sørger for den tunge lydkulisse, der varierer i intensitet og volumen.

Simon Mathew tørrer svedperlerne i panden af med hættetrøjens ene ærme og drikker begærligt af et glas med vand.

LÆS OGSÅ: Her er stemmen i letbanen - og det er ikke Jørgen Leth

“Som skuespiller kan jeg godt lide at krydse nogle grænser. Og det må man sige, jeg virkelig har fået mulighed for med den her forestilling,” siger han mellem slurkene.

“Det er første gang i min skuespillerkarriere, at jeg udfører en monolog. Natal er selvfølgelig på gulvet sammen med mig under hele stykket, men jeg er alene om at formidle. Samtidig spiller vi her på Gbar... Så på mange måder er jeg uden for min komfortzone, men det er fedt. Det er fedt at skubbe sig selv derud.”

Techno er den tredje forestilling instruktør Sargun Oshana og Simon Mathew laver sammen. Deres seneste projekt var #AMLET på Aarhus Teater. Foto: Mai-Britt Jeppesen
Techno er den tredje forestilling instruktør Sargun Oshana og Simon Mathew laver sammen. Deres seneste projekt var #AMLET på Aarhus Teater. Foto: Mai-Britt Jeppesen

Den ægte vare

Techno er en direkte og rå forestilling efter forfatter Niels Henning Falk Jensbys prisbelønnede debutroman fra 2016 af samme navn.

Techno er en bog indenfor genren homolitteratur og handler om 'Jeg'et', der forelsker sig ukontrollerbart i en anden mand. En forelskelse, der får ham til at bryde grænser og tilsidesætte sig selv.

“En stor del af bogens handling udspiller sig på et dansegulv på en homobar. Derfor er det også så oplagt at lade forestillingen spille her. Samtidig er jeg meget optaget af at gøre teatret til en del af byen. Og omvendt. Det, synes jeg, lykkes godt her,” siger instruktør Sargun Oshana.

“Med Techno tager vi teatret med ud i virkeligheden, derud hvor folk er. Vi leverer ligesom den ægte vare - og det tilfører stykket noget helt specielt. Det er som om, vi sår en lille tvivl hos publikum: er de medvirkende, eller er de blot beskuere? Det giver det klassiske teater et nyt, forfriskende perspektiv,” fortsætter han.

En universel historie

Modsat hvad man måske kunne tro, har Sargun Oshanas mål med Techno ikke været at skildre hverken det at være homoseksuel eller det homoseksuelle miljø.

“Techno er ikke en forestilling, der handler om at være homoseksuel. Selve historien er universel og har i virkeligheden meget lidt med seksualitet at gøre. Den handler om de grænser, man vil søge i sin higen efter at få gengældt sin kærlighed. Og giver et indblik i, hvordan det kan være, når man er ude i ekstremerne,” fortæller han.

For Sargun Oshana har det været vigtigt at 'Jeg'et' i Techno fremstår autentisk.

“Jeg har ikke haft noget ønske om at vise en stereotype, lave en kliché eller definere det at være homoseksuel. Derimod har jeg med 'Jeg'et' ønsket at pege på noget mere generelt hos mennesket.”

LÆS OGSÅ: Det Kongelige vender tilbage til Moesgaard

Heller ikke Simon Mathew har haft fokus på det at være homoseksuel i sit karakterarbejde.

“Jeg er ikke gået fra den ene homobar til den anden for at forberede mig til den her rolle. Men jeg har jeg læst romanen og brugt meget tid på at forestille mig, hvilke følelser 'Jeg'et' går igennem. Og så jeg har forsøgt at finde den smerte, han oplever, i mig selv,” siger han.

“Techno skildrer de helt ekstreme følelser, men jeg tror alligevel, de fleste vil kunne genkende nogle af følelserne. De følelser, der rammer en, når man for eksempel er så forelsket, at man vil gøre alt for, at den bliver gengældt. Der hvor al fornuft og rationalitet sættes ud af spil.”

Et ekstremt portræt

Sargun Oshana har fået frie hænder af forfatter Niels Henning Falk Jensby i sin bearbejdelse af bogen.

“Igennem hele processen med at få 180 sider i bogform ned til 33 siders manus, har det været vigtigt for mig at være tro mod romanen. Og det har faktisk været nemt. Fordi den er skrevet i et nutidigt, meget ærligt og direkte sprog, der gør, at den på mange måder er lige til at iscenesætte. Selvfølgelig har vi måttet udelade ting, men vi har ikke som sådan omskrevet noget,” forklarer instruktøren. Han skubber huen bagud og kløer sig i panden.

Da huen er tilbage på plads, fortsætter han:

“Med Techno tegner vi et portræt af en generation. Af en natklubkultur. På natklubben ved man ikke, hvad klokken er, om det er lyst eller mørkt. Her kan de unge finde hvile i en tid, hvor det ikke er acceptabelt at stå stille. På dansegulvet kan de finde ro, fordi larmen her overdøver al den larm, de har indeni.”

Techno er den tredje forestilling Sargun Oshana og Simon Mathew samarbejder om.

Godt samarbejde

“Simon og jeg arbejder sindssygt godt sammen. Jeg behøver bare åbne munden, så ved han, hvor jeg vil hen. Og så er det jo en gave for en instruktør at arbejde med en skuespiller som Simon, der har lyst til at søge grænser inden for sit fag,” lyder de rosende ord fra Sargun Oshana.

Senest har de to kørt parløb i #AMLET, der spillede på Aarhus Teater i september sidste år. Et stykke, som brød med alle dramaturgiske konventioner.

Det var også ekstremteater, men ikke helt så ekstremt som det her,” ler Simon Mathew.

Han gør et nik hen mod den blanke bar midt i lokalet, hvor et par af rekvisitterne fra Techno ligger; en sort latexmaske og en tube glidecreme.

Publiceret: 02. Januar 2018 20:15

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger