Sådan kan området ved Aarhus H og den gamle rutebilstation komme til at se ud. Foto: Transform
Sådan kan området ved Aarhus H og den gamle rutebilstation komme til at se ud. Foto: Transform
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Stor ombygning af Aarhus H fremrykkes

Om to år indledes byggeriet af Aarhus nye trafikknudepunkt til 823 millioner

Af Hans Larsen

Et nyt stort trafikknudepunkt med omstigningsmuligheder mellem tog, bus og letbane er på vej i Aarhus.

Et politisk flertal på Christiansborg har besluttet at fremrykke investeringerne på 823 millioner kroner i en ombygning af Aarhus H fra 2020 til 2016. Dermed kan Aarhus Kommune også realisere planen om en ny busstation i tilknytning til banegården, ligesom Bruun's Galleri får mulighed for at gennemføre en eventuel udvidelse.

“Det er fantastisk godt, at staten har besluttet sig for at investere i ombygningen af Aarhus H, og det er også afgørende, at projektet hurtigt kommer på skinner, så vi ikke får bremset vores byudvikling,” siger rådmand for teknik og miljø, Kristian Würtz (S).

Elektriske tog

Ombygningen af hovedbanegården skal først og fremmest sikre, at fremtidens elektriske tog kan betjene stationen, der ikke i dag har plads til kørestrømsanlæg. Derfor skal loftet over sporene enten hæves, eller også skal skinnerne graves dybere ned.

Samtidig skal der etableres et nyt spor nul, som sammen med spor ét skal anvendes af letbanen. Og der bliver direkte adgang fra banegården til busstationen, og med tiden kommer der også letbanespor på Banegårdspladsen, når letbanens planlagte etape til Brabrand engang skal bygges.

“Der er kolossalt mange fordele ved at samle den kollektive trafik ét sted,” siger Kristian Würtz.

Når ombygningen er gennemført omkring 2018 kan area1et ved den gamle rutebilstation byudvikles, oplyser arkitekt Lars Bendrup fra tegnestuen Transform.

“Der er planer om at bygge butikker i Ny Banegårdsgade, så man får lappet huller og skabt en flot gade. Og på den gamle busstation skal der opføres et nyt kvarter med små byhuse langs kanten. Så bliver der plads til et stort gårdrum i midten, hvor de gamle busbygninger er bevaret” siger Lars Bendrup.

Publiceret: 30. Maj 2014 14:30
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!