En del af træningen foregår i skoven tæt, hvor jeg bor. Her er der bakker, som både er lange og stejle nok, til at jeg kan få pulsen helt op i det røde felt. Noget der bliver vigtigt længere henne i forløbet.

En del af træningen foregår i skoven tæt, hvor jeg bor. Her er der bakker, som både er lange og stejle nok, til at jeg kan få pulsen helt op i det røde felt. Noget der bliver vigtigt længere henne i forløbet.

Målet er sat:

100 kilometer MTB-race

Fiasko skal afløses af succes med et halvt års målrettet træning

Af
Claus Krogh

Fiasko. Det var sådan, jeg havde det, da jeg den dag tilbage i oktober kørte i mål i Horsens efter mere end 5 timer og 30 minutter i sadlen. Jeg havde tilmeldt mig et MTB-løb på 80 kilometer - og havde satset på en tid på omkring 4 og en halv time. Da jeg totalt tømt for kræfter kom i mål, var jeg mega skuffet og sur over min egen ringe formåen. Det havde været hårdt, jeg havde trukket op ad hovedparten af de mange stejle MTB-spor i skoven syd for Horsens og sluttede i den allertungeste del af feltet. Det var en fiasko. Men fiaskoer kan nogle gange være den største motivationsfaktor - og sådan er det for mig.
Før jeg kastede mig over MTB-sporten, var jeg maratonløber. Jeg har gennemført ti maratonløb og løbet et enkelt løb på 80 km. Men en skade i ryggen satte en effektiv stopper for de mange træningskilometer, der skal til for at kunne gennemføre et sådant løb.
Men - jeg troede lidt kålhøgen, at jeg var i god form - så det kunne vel ikke være så svært, at køre 80 km på en MTB? Det var det så.
Det var noget helt andet end at løbe langt. Eksplosionerne op ad bakkerne gav en helt anden syre i benene, end jeg har været vant til fra mine maratonløb. Hovedparten af de stejle bakker i Horsens havde jeg ikke kræfter til at cykle op ad.
Jeg indså, at noget måtte der ske.
Derfor besluttede jeg at lave en målsætning om at gennemføre et målrettet træningsforløb, som skal gøre mig klar til at gennemføre et 100 km MTB race i Aalborg 26. April 2014.

Det muliges kunst

Derfor, kære læser, vil du i løbet af det næste halve år, med jævne mellemrum kunne finde artikler her i avisen, der handler om den forberedelse og træning, jeg har sat mig for at gennemføre for at kunne køre racet i Aalborg.
Ideen er at vise andre, hvordan man kan gøre det. Hvordan man kan forberede sig bedst muligt - samtidig med at der jo skal være plads til arbejde og familien.
Thomas Bundgaard fra firmaet Velofit og Kristian Sletten fra StayActive tog imod udfordringen og har tilrettelagt et skræddersyet træningsprogram for det næste halve år.
Træningen er tilrettelagt, så den passer til mig. Hvor jeg er formmæssigt, hvad målet er - og ikke mindst, hvad jeg har tid og mulighed for i forhold til arbejde og familie.
For som så mange andre mennesker har jeg masser af ting at bruge min tid på med børn og arbejde - og det har Thomas og Kristian taget hensyn til.

En Specialized 29” full suspension. Cyklen er valgt, fordi den giver mest mulig affjedring, hvilket er godt for ryggen - og fordi de 29” store hjul giver ekstra fart.

En Specialized 29” full suspension. Cyklen er valgt, fordi den giver mest mulig affjedring, hvilket er godt for ryggen - og fordi de 29” store hjul giver ekstra fart.

Tilpasset træning

“Claus' træningsforløb er tilrettelagt efter en målsætning, der handler om at bygge det hele op ordentligt og roligt - så kroppen bliver gjort klar til strabadserne med minimal risiko for skader. Der skal trænes rigtigt og målrettet - og det skal være hyggeligt og sjovt,” siger Thomas Bundgaard, der selv kører MTB i den danske eliteklasse.
Thomas står for muskel- og styrketræningen - og han kører med på udvalgte træningsture. Kristian står for den overordnede træningsplanlægning og dermed programmet for selve cykeltræningen - men kører ikke med.

Tilvænningsfasen

Inden selve træningen gik i gang, var jeg til et indledende møde og en undersøgelse, hvor Thomas og Kristian kiggede på min træningshistorik, mit mål og vi så på, hvor jeg er fysisk lige nu. På baggrund af det har de udarbejdet programmet for de næste seks måneder. Den første del af træningen er tilvænningsfasen. Det handler om at få indstillet cyklen, så den passer til mig og om at få trænet de rigtige muskler, sener og led, så de er klar til de fremtidige belastninger.
“Claus skal starte med helt grundlæggende målrettet styrketræning. Grundformen og de rigtige muskler skal være stærke, før vi bygger på,” forklarer Thomas, og Kristian supplerer:
“Vi har inddelt cykeltræningen i zoner, som handler om, at Claus skal køre efter pulsen. I starten skal pulsen ikke være for høj - det handler om at få kroppen tilvænnet til cykeltræningen.
De første uger kører Claus ikke mere end to timer, og der er ikke mange skovture ind imellem.”

Den første træning

Jeg er gået i gang med styrketræningen. Heldigvis kan jeg gøre det derhjemme. Det tager cirka 45 minutter og passer fint med, at lasagnen kan stå i ovnen, mens jeg træner. Så er der tid til det hele.
Selve træningen er bygget op omkring tre typer af øvelser: Core, power og styrke. Coretræningen fokuserer på ryg og mavemuskler. Power handler om stabiliteten i musklerne over knæet, og styrketræningen rammer alle muskler i kroppen og giver generel styrke i hele kroppen. Thomas havde advaret mig om, at opstarten ville blive hård og at jeg ville blive øm.
Det er nu ikke så slemt, som jeg havde frygtet. Heller ikke cykeldelen - her hjælper det nok også, at jeg har fået stillet et monster af en MTB-cykel til rådighed under hele forløbet. Specialized i Danmark har lånt mig en Full suspension 29” MTB. Og sammenlignet med min gamle cykel virker det som om, at jeg har fået vinger.
I sidste weekend kørte jeg en træningstur på 37 kilometer - Og gennemsnitsfarten lå på over 25 km/t imod 22 km/t tidligere. En markant forskel.

Skåner ryggen

“Vi har valgt i samarbejde med Webike i Aarhus, at Claus skal have den her cykel, fordi den blandt andet med sit dobbelte affjedringssystem skåner hans ømme ryg. Med bagaffjedringen får Claus også ekstra hjælp til de svære passager, og de store 29” dæk, giver ekstra fart. Ruten, som Claus skal køre i Aalborg til april, har en del kilometer, som ikke er så kuperet og her kommer den virkelig til sin ret,“ forklarer Thomas.
Næste artikel kommer fredag 29. November og kommer til at handle om, hvor vigtigt det er, at man husker at få indstillet cyklen rigtigt, når man køber en ny.

Publiceret 24 November 2013 16:00