Anders Buchtrup Jensen og Peter Hensberg er mændene bag The Oak Men. Foto: Robin Skjoldborg
Anders Buchtrup Jensen og Peter Hensberg er mændene bag The Oak Men. Foto: Robin Skjoldborg
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Populære snedkere: The Oak Men blev til ved en tilfældighed

Naturmaterialerne træ og jern samt maskulint, råt og enkelt design er kendetegnene ved The Oak Mens sortiment

Af Astrid Hellerup Madsen

“Oprindeligt overvejede vi at slå os ned på havnen i midtbyen, men så opdagede vi det her. Det var mere til at komme til for penge,” siger Peter Hensberg om de gamle fabriksbygninger på Langdalsvej.

Stedet har “wauw-faktor”, som han kalder det. Og det har det virkelig også. I stueetagen er lager og værksted. Første sal består af et stort, råt lokale med køkken og arbejdsborde i den ene ende, kunstfærdigt arrangerede trævarer i den anden, sofagruppe i et hjørne, hængekøje og planter i et andet.

“Vi havde lagersalg i marts og tænkte inden: 'Gad vide, om der overhovedet kommer nogen? Om de kan finde os?' Men folk væltede ind,” siger Anders Buchtrup Jensen.

Fra hyggeprojekt til levevej

Makkerparret Anders Buchtrup Jensen og Peter Hensberg er uddannede møbelsnedkere fra samme sted. Da Peter startede op som selvstændig, betalte han sin gamle mester for at låne Anders.

“Vi svinger godt, så det var fedt at kunne lave noget sammen. Jeg havde travlt, så Anders blev hurtigt ansat og efterhånden blev han medejer,” husker Peter Hensberg.

Og det gode samarbejde skinner stadig tydeligt igennem, når de to snakker og pjatter sammen. Der er en ro over de to mænd. De forhaster sig ikke, tænker grundigt over spørgsmålene, inden de svarer og ser en fast i øjnene undervejs. Seriøse og afslappede på samme tid - de samme ord de i øvrigt selv bruger, når de skal beskrive deres produkter.

De to mænd lavede snedkerarbejde, møbler og køkkener. Nogle gange hyggede de sig med at lave småting i træ ved siden af.

“Det var en tilfældighed, vi begyndte på The Oak Men. Efter vi havde lavet et køkken, lavede vi en lille æske ud af resttræet fra køkkenpladen. Som en lille gave: 'Tillykke med dit nye køkken',” Peter Hensberg.

En veninde så æskerne, faldt for dem og tog nogle med til København for at sælge dem. Og det gik godt, så arbejdet med at lave æsker, bakker og andre småting begyndte at fylde mere og mere.

“Møbelsnedkeriet var stadig vores hovedvirksomhed, men vi lavede flere og flere ting ved siden af. Indtil januar 2014. Derfra besluttede vi at have 100 procent fokus på The Oak Men,” husker Anders Buchtrup.

“Det var angstprovokerende. En hel anden måde at tjene penge på, Det var pludselig ikke nok bare at have en fed bakke. Og vi vidste intet om interiør, reklame, butikssalg og pr,” supplerer hans makker.

“Balls - Calendar” er et af The Oak Mens nyeste produkter. Foto: Blue Room
“Balls - Calendar” er et af The Oak Mens nyeste produkter. Foto: Blue Room

Et langt, sejt træk

Løsningen blev, at de to måtte ud på landevejen. De kørte selv rundt og opsøgte distributører og butikker med spørgsmålet: “Vil I sælge det her?”

“Jeg tror godt, at folk kunne lide, at det var to tosser som os, som kom ud og sparkede døren ind,” siger Anders Buchtrup Jensen.

“Det var et langt, sejt træk. Problemet var, at vi ikke var kendte. Mange forbrugere køber mærker, ikke det nye ukendte, så man skal oparbejde en tryghed i folks hoved. De skal se ens varer mange gange i butikker, i blade og ved naboen,” supplerer Peter Hensberg om opstartsprocessen.

Det gode ved at starte fra nul er, at alt salg er positiv en udvikling. Efterhånden som efterspørgslen voksede, har de lagt strategien om og involveret både agenter i udlandet og andre professionelle.

“Vi er ikke sælgere. Det er jo vores eget hjerteblod, vi laver. Så hvad nu, hvis folk siger nej. Det duer jo ikke,” griner Anders Buchtrup Jensen.

“Lebowski” kan både være en organizer til skrivebordet og en dekorativ vase. The Oak Men beskriver deres produkter som maskuline på grund af det meget enkle og rå udtryk, som dog med en blomst nemt kan twistes. Foto: Blue Room
“Lebowski” kan både være en organizer til skrivebordet og en dekorativ vase. The Oak Men beskriver deres produkter som maskuline på grund af det meget enkle og rå udtryk, som dog med en blomst nemt kan twistes. Foto: Blue Room

Hjerteblod og humor

Hvad er det så, der har gjort The Oak Mens varer populære på et marked for interiør og design, hvor der er rigtig mange andre om buddet?

“Jeg tror, vi skiller os ud med humor og vores afslappede stil. Tilgangen afspejler os selv. Vi forfiner ikke tingene mere end nødvendigt, så der kan godt være en knast i træet, uden at det er en fejl,” siger Peter Hensberg.

Den tilgang har forbrugerne skullet vænne sig til. Anders tager en bakke fra sofabordet og bruger som eksempel:

“Det her er en magnetisk stålplade, den kan have ridser, 'fejl' ville nogle kalde det. Og du kan godt få pengene tilbage, men vi fortæller kunden, at den næste nok også har ridser. Den tilgang vejleder vi vores kunder i. At de skal lære at elske de små fejl, for det er noget af det særlige. Det vi kalder et maskulint design. Men det er nok bare i virkeligheden meget sådan, vi selv er,” siger han.

Samme passion driver The Oak uden for designarbejdet også. Og, mener de begge, det er en medvirkende faktor til, at det går godt, forklarer Anders Buchtrup Jensen:

“Vi skiller os ud på, at det er os. Vores varer bevarer personligheden. Det giver folk en vished om, at der ligger hjerteblod og arrangement bag. Det, vi laver, betyder virkelig noget for os.”

De går begge op i, at sortimentet har en lang levetid. Det håndværksmæssige og brugsværdien skal gå op i en højere enhed.

“Vi er ikke til det der consumer-helvede. Det er ikke os. Vi vil gerne have det sådan, at når du køber en bakke hos os, så har du den - og bruger den - også om ti år. Derfor skal det også være de rigtige ting, vi sælger. Vi vil hellere sælge lidt mindre end at sælge noget, vi ikke kan stå inde for.”

The Oak Men designer produkter, som de selv ønsker sig. “Plane No1 and 2” er et samle-selv-objekt for både børn og voksne, og som sikkert vækker barndomsminder til live hos mange. Foto: Astrid Hellerup Madsen
The Oak Men designer produkter, som de selv ønsker sig. “Plane No1 and 2” er et samle-selv-objekt for både børn og voksne, og som sikkert vækker barndomsminder til live hos mange. Foto: Astrid Hellerup Madsen

Publiceret: 03. September 2017 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt