Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge.

Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge. Pressefoto

Læserbrev: Skolerne i Aarhus skal have flere penge til specialundervisning

Skolerådmanden bakker op om ønske til at hjælpe folkeskolerne med at finansiere specialundervisning

Af
Thomas Medom

rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune (SF)

Skolebestyrelsesformand Morten Østergaard, Malling Skole, rejser en både rimelig og højst aktuel problemstilling i et læserbrev på Lokalavisen Aarhus' hjemmeside, hvor han peger på de massive økonomiske problemer, som den stigende grad af børn i specialtilbud rejser for nogle af vores skoler. Skolerne kommer under pres, fordi budgetterne ikke vokser, selv om flere børn henvises til et specialtilbud, som er langt dyrere end en plads i en almindelig klasse.

Malling Skole er ramt, men står langt fra alene med problemerne. Det viser den gennemgribende analyse af skolernes økonomi, som Børn og Unge fremlagde umiddelbart før sommerferien. En af konklusionerne af rapporten er netop, at vi skal se på en bedre og mere rimelig tildeling af penge til skolerne, og at specialområdet udgør den måske alvorligste knast i skolernes økonomi.

Derfor går SF sammen med Radikale Venstre også til næste uges budgetforhandlinger i Aarhus med et forslag om, at skolerne skal have flere penge til specialundervisning. I dette skoleår forventes 1440 elever i folkeskolerne i Aarhus at modtage specialundervisning eller specialskole. En stigning på 225 elever på bare fire år. Skolernes samlede underskud på den konto ventes at stige til i alt 38 millioner kroner i næste skoleår. Vi ønsker derfor et markant løft til skolernes økonomi målrettet netop dette område.

Til gengæld er det lidt ærgerligt, at Morten Østergaard får koblet udfordringen på specialområdet sammen med forslaget om købe computere til alle elever. Jeg anerkender, at alting er en prioritering, men netop dette forslag er finansieret af penge, som allerede er afsat til computere og it - og ingen forestiller sig en folkeskole helt uden digitale muligheder eller løsninger, hvor vi skal tilbage til tavle og kridt som de fremmeste læremidler. Eller en hverdag, hvor kun børn af velstillede forældre har digitale muligheder.

Publiceret 10 September 2019 12:45