Claus Krogh, chefredaktør for Politikens Lokalaviser

Claus Krogh, chefredaktør for Politikens Lokalaviser

Chefredaktørens klumme:

Er det nok at "tro" på letbanen?

"En yderligere investering i en ny letbanelinje aldrig bør være et trosspøgsmål," skriver Claus Krogh

Af
Claus Krogh

I søndagens udgave af JP Aarhus sagde politisk ordfører for socialdemokratiet i Aarhus, Anders Winnerskjold:

"Vi tror på, at letbanen er det rigtige til at få effektiv kollektiv transport på den lange bane i Aarhus".

Årsagen til, at Anders Winnerskjold sagde, at han tror på, at letbanen er den rigtige løsning til Aarhus, er, at letbanen ikke er i nærheden af at nå de trafikmål, der blev sat for banen.

Ni millioner årlige passagerer, var der budgetteret med - realia er, at der er cirka seks millioner passagerer, der kører med letbanen årligt. Altså et fejlskøn på tre millioner.

Da det rådgivende ingeniørselskab Cowi tilbage i 2010 regnede på det årlige antal passagerer, lød buddet på 11,7 millioner passagerer årligt! Lige nu er vi altså på halvdelen af det, man regnede med i 2010.

Årsagerne til forskellen mellem de ni og de seks millioner, forklarer letbanens direktør Michael Borre, skal findes i, at man ikke er helt oppe i det gear, man ønsker. Der er ikke nok tog på skinnerne, og rettidigheden er heller ikke, som man forventede. Man leverer med andre ord ikke den vare, som skal til, for at man kan nå trafikmålene.

Men Anders Winnerskjold tror altså på letbanen.

Problemet er bare, at en yderligere investering i en ny letbanelinje aldrig bør være et trosspøgsmål. I samme artikel i JP Aarhus bliver Anders Winnerskjold også spurgt til, om de såkaldte BRT-busser ikke kunne være en brugbar løsning.

Anlægsgudgifterne i forbindelse med etableringen af sådanne buslinjer er nemlig betydeligt mindre end for en letbane. Hertil svarer Anders Winnerskjold:

"Hvis vi tager rundt til byer, der har BRT-busser, er de ikke ellevilde med dem".

En af de byer, der har BRT-busser, er København. Her betjener BRT-busser Linje 5C, som kører på strækningen mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn. Det er nordens travleste buslinje. Her fragter busserne 20 millioner årlige passagerer. Det kostede 185 millioner kroner at etablere linjen.

Se, Anders Winnerskjold, det er fakta. Og det er ganske muligt, at en ny letbanelinje er det rigtige for Aarhus - men beslutningen om det ene eller det andet, bør ikke træffes på baggrund af, hvad man tror på - men derimod på fakta og konkret viden.

Og må jeg i den sammenhæng lige minde om, at det altså er vælgernes skattekroner, som skal bruges til det her. Lidt rettidig omhu er på sin plads her og ikke tro.

Med venlig hilsen

Claus Krogh

Ansvarshavende chefredaktør

Publiceret 09 September 2019 18:30