92-årig veteran:

Vi skal være stolte af den her ungdom

Poul Boye Larsen er 92 år og bor tæt på veteranhjemmet i Brabrand, som han besøger flere gange om ugen

Af
Camilla Kjærgaard Olesen

veteran Da tyskerne besatte Danmark 9. april 1940, fyldte Poul Boye Larsen 13 år. Han anede ikke, hvad der var sket, men da han kom i skole, gik alvoren op for ham, da læreren brød ud i gråd, da de bad Fadervor. Han cyklede hjem fra skole, og her blev det Poul Boye Larsens tur til at græde.

"Jeg fik at vide, at min fodboldtræner var blevet skudt af tyskerne. Det kan en 13-årig dreng ikke forstå - hvorfor skulle han skydes?" Og så meldte jeg mig i forsvaret som 18-årige," fortæller den i dag 92-årige Poul Boye Larsen.

Han er ikke en hr. hvem-som-helst. Han er en af Danmarks ældste veteraner, og han kommer glædeligt flere gange om ugen på veteranhjemmet i Brabrand, som ligger tæt på hans hjem. Han havde derfor også helt naturligt taget turen til veteranhjemmet, da der onsdag var første spadestik til en ny bygning på stedet, som skal indeholde en række forskellige aktivitetsmuligheder.

Han ville egentlig have været lærer, men endte med at være mange år i både militæret og hjemmeværnet, og i 1948 samt 1949 var han udsendt til den tyske brigade. I dag er han frivillig vært på veteranhjemmet og hjælper de unge veteraner, der kommer på stedet.

"Jeg hjælper dem, hvis de har behov for at tale, eller hvis de har behov for at finde en psykolog, de kan tale med. De oplevelser, de her unge mennesker har haft, er jo meget værre, end det jeg selv oplevede i 1948 og 1949. Det var slet ikke så farligt. Vi skal være stolte af den her ungdom, og jeg har dyb respekt for, at de sætter liv og lemmer på spil," siger Poul Boye Larsen.

Hygger med de unge

Selv om alderen på papiret er noget højere end gennemsnittet for dem, der ellers kommer på veteranhjemmet, så er han stadig en del af flokken. Og der er ingen tvivl om, at han er vellidt på stedet, for der er ikke en eneste af veteranerne, der går forbi uden at give hånd og store smil til Poul.

"Jeg hygger mig med alle de her dejlige drenge. Jeg elsker dem. De er så søde overfor den unge mand her," siger Poul og griner med henvisning til sig selv - for han betrager sig som "en af dem."

"Det er så pragtfuldt, vi får alle de her nye faciliteter. Det bliver ubehageligt, mens ombygningen står på, men jeg glæder mig meget, til det er klar. Det her er sådan et skønt sted," lyder det fra Danmarks ældste veteran, der stadig selv passer hus og have samt kører bil. Og ja, altså også hygger sig med de unge på veteranhjemmet i Brabrand.

Publiceret 17 August 2019 08:00