Det var en populær begivenhed, da sejlsportens kongeklasse i juni 2018 drejede ind forbi havnebassinet i Aarhus.

Det var en populær begivenhed, da sejlsportens kongeklasse i juni 2018 drejede ind forbi havnebassinet i Aarhus. Foto: Axel Schütt/Ritzau Scanpix

Politikere klar til at bruge 18 millioner:

Verdens største kapsejlads skal lokkes til at stoppe i Aarhus

Aarhus skal være stop-over- eller finaleby for The Ocean Race i 2020, mener et flertal i byrådet

Af
Danni Paulsen

Et væld af aarhusianere fulgte spændt med fra kajen og kysten, da Volvo Ocean Race for et år rundede Smilets By med et såkaldt 'fly by'.

Besøget var en succes, og nu har et flertal i byrådet bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Radikale Venstre fået blod på tanden.

De vil forsøge at lokke verdens største kapsejlads, der nu hedder The Ocean Race, til byen igen i 2022, men denne gang med Aarhus som 'stop-over' (ankomst og afgang) eller finaleby.

"Vi har lige overstået The Tall Ships Races, hvor vi ser, at folk er glade for den slags begivenheder og nyder at komme ned til havnen og deltage i det. Hele byens fritidsliv og så videre engagerer sig, og det gør det til en rigtig Aarhus-begivenhed. Det er begivenheder som det, der binder byen sammen, når så mange er med og bakker op om det," siger Steen Bording Andersen (S).

"Værd at satse på"

De tre partier har indleveret projektet som et budgetforslag til de kommende budgetforhandlinger, og de foreslår, at der afsættes i alt ti millioner kroner.

"Vi er helt med på, at der skal foregå en benhård prioritering af midler i kommunen, men der er altså også nogle begivenheder, der gør, at Aarhus åbner sig som by. Vi synes, det her er værd at satse på inden for de eventmidler, som må blive sat af til det her," forklarer Venstres Hans Skou.

Der skal findes i alt to eller tre stop-over-byer i Europa til det verdensomspændende race, og ifølge forslagsstillerne er Aarhus sammen med syv-otte andre byer kommet i betragtning til et stop.

"Hvis vi skal have en by, vi er glade for, så siger 40 procent af aarhusianerne, at der skal ske noget spændende. Det kræver selvfølgelig nogle investeringer. Det kommer ikke af sig selv, og vi kan se, at når en halv million mennesker eller flere besøger havneområdet, så er det en af den type begivenheder, som aarhusianerne sætter stor pris. Også fordi de er inviteret med, uden at de skal have pungen op af lommen. Den slags begivenheder er vigtige," slår Steen Bording Andersen fast.

Hele herligheden anslås at koste 45 millioner kroner.

Håber på eksterne penge

Partierne vil hente de ti millioner i budgetforliget, og så postes otte millioner kroner fra Aarhus Events også i projektet.

Resten forventer partierne at kunne hente via ekstern finansiering fra private og staten.

Hos Venstre er man slet ikke i tvivl om, at det er værd at satse på på at få The Ocean Race til byen.

"Det her er en folkelig event, som taler ind i vores sundheds- og idrætssatsning. Og tager man den eksterne finansiering i betragtning, er det efter min opfattelse en rigtig god satsning og business-historie, at vi også tør satse på sådanne ting - ligesom andre byer eksempelvis satser på at få Tour de France på besøg," siger Hans Skou.

Af budgetforslaget fremgår det, at man antager, at Liverpool, Hamborg, Den Haag og flere franske havnebyer er i spil som stop-over-byer. I 2018 var Den Haag finaleby.

Publiceret 14 August 2019 12:34

SENESTE TV