Foto: Jens Christian Top/

Foto: Jens Christian Top/ Ritzau Scanpix

Kommunen gav tilladelse til larmende nat-pilotering:

"Det kommer ikke til at ske igen"

Hos Aarhus Kommune er man overrasket over, at nattens arbejde på Aarhus Ø har larmet så meget

"Det kommer ikke til at ske igen."

Så kort og kontant lyder det fra afdelingsleder i Teknik og Miljø, Anders Maltha Rasmussen, efter mange borgere natten til torsdag blev vækket af pilotering på Aarhus Ø.

Bankelydene kunne høres helt til Viby og Vejlby, og politiet fik i nat over 20 klager over larmen.

Det var Aarhus Kommune, der havde givet entreprenøren MT Højgaard tilladelse til funderingsarbejdet i nattetimerne på Østhavnen, hvor en ny færgeterminal skal bygges.

"Vi har på forhånd givet tilladelse til, at de kunne foretage den pilotering fordi, det ligger i en afstand af mere end to kilometer til beboelse. Der har tidligere været foretaget pilotering på Østhavnen om natten, uden at det har givet anledning til støjproblemer, og derfor mente vi også, at vi kunne gøre det denne gang," siger Anders Maltha Rasmussen.

Slut med nat-pilotering

Folkene på kommunen er ikke helt klar over, hvorfor nattens arbejde medførte så markant støj i store dele af Aarhus.

"Det er kommet bag på os. Det lyder helt mærkeligt, at man kan høre det så langt ude, som du fortæller, og jeg har ikke en forklaring på, hvorfor det har støjet så ekstraordinært meget denne gang. Men der er ingen tvivl om, at det har støjet helt unormalt meget," siger afdelingslederen og fortæller, at det er slut med nat-pilotering.

"Vi har taget konsekvensen af det, og fremover vil vi ikke tillade ramning eller pilotering om natten på Østhavnen."

Man ved, at vinden kan bære lyd langt, og det er I jo ikke herre over. Så hvorfor overhovedet tillade pilotering om natten?

"Forklaringen er, at de har fået en speciel maskine ind fra udlandet. Og når den er i gang, så er man nødt til at stoppe alt andet arbejde i forbindelse med byggeriet. Derfor spurgte de, om de måtte pilotere om natten. Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder, men vi har ikke set det som et stort problem, når der er piloteret før, uden at det har givet støjproblemer."

Men det ændrer jo ikke på, at vindforhold kan bære lyd langt. Så hvorfor i det hele taget give tilladelse til den slags natarbejde?

"To kilometer er altså langt, når vi snakker lyd og pilotering. Så det var ud fra et hensyn til, at MT Højgaard kunne tilrettelægge arbejdet optimalt. Men det er klart, at når det helt uforudset har den effekt for borgerne, så er vi nødt til at tage konsekvensen og ikke give tilladelse til det fremadrettet."

Nødvendigt arbejde

Nattens larm er blevet ivrigt debatteret i forskellige lokale Facebook-grupper, og her giver en del borgere udtryk for, at der på flere fronter er problemer med den slags arbejde.

Normalt må entreprenører kun pilotere fra klokken 8-16.

Vi kan se på de sociale medier, at mange borgere generelt er irriterede over pilotering i Aarhus. Og flere mener, at entreprenører ikke overholder reglerne for, hvornår de må arbejde. Holder I godt nok opsyn med det her?

"Der kan ikke bygges, uden der funderes på den måde. Det er en nødvendighed, og vi er klar over, at det er en støjende aktivitet. Derfor sætter vi også en tidsmæssig ramme for, hvornår arbejdet må foregå. Entreprenørerne er professionelle, kender vores regler og retter sig normalt efter dem. Gør de ikke, tager vi kontakt, og så bliver det korrigeret," siger Anders Maltha Rasmussen.

Publiceret 16 May 2019 10:55

SENESTE TV