Familien Duffy Obel har skiftet bilparken ud med cykler.

Familien Duffy Obel har skiftet bilparken ud med cykler. Pressefoto

Brabrand-familie med fire børn har skiftet bilerne ud med cykler

Det skulle have været en midlertidig løsning i forbindelse med bilskift, men nu har familien Duffy Obel ikke haft bil i to år

Egentlig var familien Duffy Obel fra Brabrand storforbrugere af bil og ejede både en stor syvpersoners familieflyder og en lille minibil. Men da de to biler blev solgt for at par år siden, skulle en el-ladcykel være midlertidig løsning, indtil en ny bil skulle anskaffes.

”Vi troede, det var midlertidigt, indtil vi fandt en ny bil. Men nu har vi klaret os uden bil i to år, og 'projekt bil' er sat i stå,” fortæller Xenia Duffy Obel i pressemeddelelse fra Cykelistforbundet.

Beslutningen om nu efter to år helt at droppe bilen er i høj grad taget med tanke på klimaet. Men ifølge Xenia Duffy Obel er der flere gevinster ved at hoppe på cyklen.

”Det var tanken om klimaet, der drev os til at starte med. Men der er også meget livskvalitet i det. Tingene går lidt langsommere, og det gør ikke noget. Desuden får vi masser af frisk luft. Og så sparer vi sindssygt mange penge,” siger Xenia Duffy Obel.

Kræver planlægning

Helt let er det dog ikke helt at droppe bilerne, og en gang imellem kan en bil også være en nødvendighed. Her benytter familien sig af delebilsordninger som GoMore og AURA. Derudover kræver det naturligvis også en stor cykelpark. Familien råder således over to mountainbikes, en citybike, en Swapfiet (cykeludlejning på månedsbasis), en el-ladcykel og en barnecykel.

For at få hele cykelpuslespillet til at gå op planlægger familien hver søndag, hvem der skal bruge ladcyklen.

”Vi bruger ladcyklen til alting; transportere de to mindste børn, køre til stranden eller køre i Ikea, og så har vi en stor cykelpark ved siden af. Udfordringen består nok primært i at være disciplinerede omkring planlægning og logistik af familiens og virksomhedens aktiviteter,” fortæller Xenia Duffy Obel.

Cykler kan løse trængselsproblemer

Hver dag spilder danske trafikanter spilder 81.000 timer på at holde i kø på motorvejene og de øvrige store veje. Tabet af timer svarer til cirka 14.000 fuldtidsstillinger, og det giver et samfundsøkonomisk tab på seks milliarder kroner hvert år på grund af trængsel, oplyser Cyklistforbundet.

Hver tredje biltur er på fem kilometer eller derunder. 47 procent af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 kilometer eller derunder.

Derfor håber direktør i Cykelistforbundet, Klaus Bondam, at der fra politisk side bliver arbejdet på at flere familier vælger at gå i familien Duffy Obels fodspor og hopper på elcyklen til i stedet for i bilen.

”Øget hverdagscyklisme er en vigtig del af løsningen på den enorme udfordring med trængslen. Vi er som samfund nødt til at sikre, at flere vælger cyklen som dagligt transportmiddel. Tænk, hvis politikerne satte sig som mål, at vi skulle have en million el-cykler i 2030 og fulgte op med de nødvendige investeringer,” siger han.

amp

Publiceret 28 April 2019 07:00